Értsd meg a komplex stúdióvilágítást egy egyszerű példán keresztül
A fotózás alapvető pillére az úgynevezett expozíciós háromszög. Az ISO, a zársebesség és a rekesznyílás megismerése minden fotósnak ajánlott.
Ebben a cikkben viszont nem az expozíciós háromszöget fogom elmagyarázni. Ehelyett azt szeretném megmutatni, hogy mivel ezeket a döntéseket vagy a fotós, vagy egy digitális fényképezőgépen belül egy összetett algoritmus hozza meg, a fénykép a valós világ egyfajta másolata.
A látás akkor következik be, amikor a fény visszaverődik egy valós tárgyról, és belép a szemünkbe. Végül az agyunk feldolgozza ezt a fényre vonatkozó vizuális információt, és egy nagy dinamika tartományú képet hoz létre az elménkben. Amikor azonban egy fénykép készítésének körülményeit vizsgáljuk akkor a három dolog (ISO, záridő, rekesz) különböző értékeinek megválasztásával különböző hatásokat kaphatunk. Ha már elkészült a felvétel, akkor többnyire nincs mozgástér a kép megváltoztatására. Ha tehát a kép egy részét túl- vagy alulexponálod, az az információ többnyire elvész...
Egyfajta megoldás ennek kiküszöbölésére az úgynevezett hárompontos világítás lehet. A hárompontos világítás nagyjából az, aminek hangzik. Ez egy olyan technika, amelyet az 1900-as évek közepén portrékhoz használtak; a legélesebb fényt az alany mögötti részre és a hajára irányítják. Szemből két oldalról pedig tompább fényforrásokat használva az összhatás dimenziót teremtve elválasztja a témát a háttértől.
A gyakorlati alkalmazást a fenti kockán szemléltetjük. Hidd el nekem, de a tényleges kocka minden oldalról ugyanolyan árnyalatú volt. A megvilágítás és a zónarendszer révén azonban a kocka képe bizonyos háromdimenziós jelleget kapott. Ha a stúdióvilágítással szeretnél foglalkozni akkor, ez egy nagyszerű gyakorlat, amit két fénnyel és egy reflektorral próbálhatsz ki. Más tárgyakkal vagy akár egy személlyel is kipróbálható.
Kezd egyetlen, a téma mögül érkező fénnyel, és állítsd be az expozíciót úgy, hogy ez legyen a kép legfényesebb része. Ezután állíts be egy fényt a kb. 45 fokkal balra lévő és kissé halványabb fényt. Végül állíts be egy reflektort körülbelül 45 fokkal jobbra, hogy a téma másik oldala is kapjon elég fényt.
Ez a cikk nem annyira arról szól, hogy megtanuljuk, hogyan kell hárompontos megvilágítást alkalmazni. Inkább az a szándékom, hogy megmutassam, hogy nem csak a megvilágítással lehet manipulálni, hogy a kép világosabb vagy sötétebb részeit hozzuk létre.
Írta: Háfra Zsolt
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Az éjszakai fényképezés technikailag ijesztő lehet. Még a modern fényképezőgépekkel sem könnyű jó minőségű éjszakai fotókat készíteni. Az alábbi írásból kiderül, hogyan tudsz mégis remek fotókat készíteni.
Régen olyan egyszerű volt. A fényképezőgép zárja kinyílt és újra becsukódott. A kettő közötti idő volt az expozíciós idő. A digitális fényképezőgépekkel és a tükör nélküli rendszerekkel a dolgok egy kicsit bonyolultabbá váltak...
Az autofókusz típus és az autofókusz mód kiválasztása kicsit összezavar, és nem tudod, melyiket válaszd?
Ha van valami, ami az kezdő fotósokat összezavarja, az „autofókusz” és az „autofókusz mód” közötti különbség.