Mitől lesz „PRO” egy objektív?
A „pro objektív” kifejezést sokat dobálják fotós körökben, de mit is jelent pontosan ez a kifejezés? Mitől lesz alkalmas egy objektív a profik számára, míg a másik inkább a hobbistáknak?
Általánosságban elmondható, hogy a profi objektívek jobb optikai teljesítményt nyújtanak, mint a kisebb objektívek, gyorsabb és pontosabb az autofókuszuk, valamint masszívabb felépítésűek. Ráadásul a maximális rekeszértékük is a lehető legnagyobb, így gyengébb fényviszonyok között is kisebb ISO-val lehet velük dolgozni. Hátrányuk, hogy általában nagyok és nehezek, na meg jóval drágábbak is, mint a „lakossági” objektívek.
Vegyük is sorra azokat a paramétereket, amelyek miatt a legfelsőbb kategóriába sorolunk egy terméket:
Optikai teljesítmény
A Pro objektívek jobb teljesítményt nyújtanak, mint a lakossági modellek, főként azért, mert a profi objektívek kiváló optikai kialakítással és elemekkel rendelkeznek. Míg az extra alacsony szórású és aszférikus elemek már az olcsóbb szuperzoomokban is megtalálhatók, a pro objektívekben lévők speciális üvegből készülnek és plusz bevonatokat is kapnak, amelyek tovább csökkentik a színhibák okozta kellemetlenséget.
AF teljesítmény
A Pro objektívek emellett jobb autofokusz teljesítményt nyújtanak, mint az olcsóbb társaik, mivel a professzionális eszközök gyártásánál gyorsabb, erősebb AF-motorokat és processzorokat, valamint hatékonyabb AF-algoritmusokat használnak. A költségek csökkentése érdekében a lakossági objektívek kevésbé erős AF motorokat és belső processzorokat kapnak, de ez nem azt jelenti, hogy a fogyasztói objektívek AF-teljesítménye nem jó, csak azt, hogy a profi objektívek általánosságban gyorsabbak.
Méret
Ezt legegyszerűbben egy példán keresztül tudom érzékeltetni. Vegyük például a Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM-et, amely egy profi objektívnek számít. Ennek súlya 1070 gramm, hossza pedig 146 mm. Kisebb testvére az RF 70-200mm f/4L IS USM „csupán” 695 gramm és 119.3 mm hosszú. Kétségtelenül mindkét objektív zseniális rajzolattal rendelkezik a maga nemében és mindegyik mellett felsorakoztathatók pro és kontra érvek. Most egy Canon terméket emeltem ki, de ez körülbelül az összes többi márkánál is megáll, hiszen hasonló különbségeket találni.
Maximális rekeszérték
Az F/2.8 csupán egy értékkel jobb, mint az f/4 - bizonyos helyzetekben ez nem sok, de azt jelenti, hogy adott megvilágítási szinten eggyel alacsonyabb ISO-értéket állíthatsz be, vagy kétszer gyorsabb záridőt használhatsz az f/2.8-nál, mint f/4-es objektívvel. A szélesebb rekesznyílás a mélységélességet is jobban korlátozza, így kevésbé mosható el a háttér. Természetesen a nagyobb rekeszhez nagyobb frontlencse is szükséges, ami alaposan meg tudja dobni az árat.
Építési minőség
A Pro lencsék a legjobb anyagokból készültek, mint például az űrkorszak fémei, különleges üvegek és bevonatok. Masszív kialakításuk jól szigetel a nedvesség és a por ellen is. Tehát szélsőséges időjárási körülmények között is megbízható működésre képesek. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy az „időjárásálló” objektívek nem nyújtanak kizárólagos és egyértelmű biztonságot a váznak!
Írta: Háfra Zsolt
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Korábban írtam már egy hasonló témájú cikket az objektívekről, így elérkezettnek láttam az időt, hogy a profi vázak ismérveit is sorra vegyük.
Fix vagy zoom? Ez a kérdés elég sokszor elhangzik a fotósok körében, de a 220volt értékesítő kollégái is gyakran találkoznak vele.
Pár héttel ezelőtt a címben olvasható kérdéssel kerültem szembe, ezért arra gondoltam, hogy segítek tiszta vizet önteni a pohárba.
Néhány évvel ezelőtt a vásárlók többsége óckodott ettől, vagy nem volt vele tisztában, miért is fontos időnként updatelni a vázunkat.