• AKCIÓK
  • FOTÓS OKTATÁS
  • FOTÓS ESZKÖZ BÉRLÉS
  • FOTÓS, VIDEÓS WORKSHOPOK
  • 7% CETELEM KEDVEZMÉNY
  • HÍREK, TESZTEK
  • BEMUTATÓTERMÜNK
  • GY.I.K.
  • KAPCSOLAT
  • Kategóriák
    törlés

    Hírek, érdekességek
    Akciókamera és drón
    Beszámoló
    Canon
    Fényképezőgép
    Fotós kisokos
    Fujifilm
    GoPro
    Legújabb tesztek
    Nikon
    Objektív
    Olympus
    OM SYSTEM
    Panasonic
    Segítség vásárláshoz
    Sigma
    Sony
    Tamron
    Tippek, trükkök
    Toplistáink
    Törzsvásárlói VIP Club
    Újdonság
    Vlogkamera
    Szűrés törlése

    Ha nem elég jók a fotóid valószínűleg elkövetted a 7 hiba valamelyikét

    220volt
    220volt
    2024.10.08 16:06
    Ha nem elég jók a fotóid valószínűleg elkövetted a 7 hiba valamelyikét

    Van hét gyakori csapda, amelybe sok fotós beleesik, és amelyről ritkán esik szó. A te munkád beleesik ezek valamelyikébe? Íme, hogyan ismerheted fel őket, és hogyan szabadulhatsz ki a karmaik közül.

    1. Hiányzik belőlük a jelentés

    Az egyik legnehezebb dolog, amivel a fotósok küzdenek, hogy megértsék, mit jelent a fotóikba beletenni egy történetet. A fotó története vagy narratívája az, amit a kép el akar mondani a nézőnek, és minden fotónak van története. Ezeket  lehet szó szerint és szimbolikusan is érteni.

     

    2. Nem a megfelelő távolságból fotóztál

    A nagy Robert Capa volt az, aki azt mondta, hogy ha a fotóid nem elég jók, akkor nem vagy elég közel. Valóban, ez az egyik legnagyobb hiba, amit sok kezdő fotós elkövet. Gyakran félnek attól, hogy közel kerüljenek a témához és kitöltsék a képkockát. Azzal, hogy közel kerülsz ahhoz, amit fotózol, általában kétféleképpen zárod ki a képből a zavaró elemeket. Először is, eltávolítja a tárgy körüli dolgokat, másodszor pedig kisebbé teszi a mélységélességet, így a háttér elmosódottabbá válik, és így kevésbé zavaró.

     

    3. Nem megfelelő objektívet választottál

    A kit zoomobjektívek gyakran nem rendelkeznek megfelelő minőséggel és sebességgel olyan képek készítéséhez, amelyek a fotózás határait feszegetik. Ráadásul a gyújtótávolság-tartományuk is gyakran ugyanezen okból nem ideális. Ideális esetben a különböző fotótípusokhoz megfelelő objektíveket választunk. Tájképekhez a nagy látószögű objektíveket tartják a legjobbnak, majd az utcai fotózáshoz és portrékhoz a gyújtótávolság nő, de ha vadvilágot, sportot és egyéb akciófotókat fotózunk, akkor általában hosszabb objektíveket választunk. A nagy rekesznyílású, gyors objektívek lehetővé teszik számunkra, hogy gyorsabb záridőt érjünk el, megállítsuk az akciót, és sekélyebb mélységélességet adjunk.

     

    4. A fény rossz minőségű volt

    A fény a minden, amikor fényképet készítünk. Teljesen megváltoztatja a végső kép kinézetét. Legyen szó akár a hajnal alacsony szögű, aranyló fényéről, a déli napsütésben az erdőben vetett mély árnyékokról, vagy egy ködös téli nap szürke és fehér színeiről, azt szeretnénk, ha a fény a kedvünkre dolgozna, hogy a kívánt képet hozzuk létre. Ez azonban nem mindig sikerül.. Mindazonáltal úgy gondolom, hogy nincs olyan, hogy általános rossz minőségű fény. Csak a fotóson múlik, hogy az adott fényviszonyoknak megfelelő fényképet készítsen. Ahogy a fényképezőgépekről szóló régi mondás tartja, a legjobb fény az, amelyik nálad van. Ezért a jó fotók készítése azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló fényt a helyszínhez kell igazítani.

     

    5. Sétáltál és a legjobbat remélted

    Amikor kimész egy kamerával, általában három dolgot akarsz összehangolni: a pozíciódat, a hátteret és az akciót. A sportfotósok a célvonalnál vagy egy hajtűkanyarban várnak arra, hogy az akció hozzájuk kerüljön. A természetfotósok megismerik a madarak helyét és viselkedését, és a legjobb helyekre helyezkednek el, hogy a legjobb felvételt készíthessék. Még a tájfotósok is megtervezik, hogy hol és mikor kell lenniük, hogy a felkelő nap megfelelő szögből fotózhassák. 

    Ha ezt a három dolgot összekötjük, akkor nagyobb az esélye a jó felvétel elkészítésének. Ezért a felvétel megtervezése óriási különbséget jelent a felvétel minősége szempontjából.

     

    6. Nem a megfelelő mélységélességet választottad

    Szubjektíven nézve lehetséges, hogy túl sekély a mélységélesség. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy mindig nagylátószögűre fényképeznek, és így nem tudják a teljes témát fókuszba állítani. Az a krémes háttér elmosódása is, amire oly sok természetfotós törekszik, hogy katalógusfotót készítsen egy madárról egy botra, már túlzásba vitték, és sokkal több szakértelmet igényel a háttér olyan részleteinek bevonása, amelyek nem véletlenül vonják el a figyelmet. Ugyanígy a túl nagy mélység azt eredményezheti, hogy a téma nem különül el a háttértől.

    Fontos megtanulni, hogy mi működik és mi nem a különböző témák esetében, adott fókusztávolságok, rekeszek és tárgytávolságok mellett, hogy elkerüljük ezt a csapdát.

     

    7. Unalmas fotóssá válsz

    Valószínűleg a legnagyobb csapda, amit el kell kerülni, hogy nem használjuk a képzeletünket és a kreativitásunkat. Biztos vagyok benne, hogy több ezer azonnal felejthető fotót látsz. Néha azonban akad egy-egy fotó, amelyik megragadja a figyelmedet, mert eltér a tömegből.

    Ilyen képeket létrehozni nem könnyű dolog, és sokan beleesnek abba a csapdába, hogy unalmas művésszé vagy fotóssá válnak, és olyan munkát készítenek, amely valaki másnak a klónja.

    Hogyan kerülheted el ezt a csapdát? A legkreatívabb emberek időt hagynak maguknak az álmodozásra. Ők általában független emberek és lelkesek a művészetük iránt, és ezt a lelkesedést szívesen terjesztik másokra is, kedves nagylelkűséggel. Szeretnek kockázatot vállalni, de alaposak abban, amit csinálnak, sok időt és energiát fektetnek a munkájukba. Ami a legfontosabb, hogy nyitottak és kíváncsiak az alternatív és progresszív megoldási módokra, ahelyett, hogy megrekednének az egysíkú megközelítésben. Ha ez nem jellemzi Önt, és szeretné, ha a fotózása kiemelkedne a tömegből, akkor ki kell másznia ebből a csapdából. 

     

    Összegzés

    Ezeken kívül természetesen számos csapda létezik, amelyekbe beleeshetsz, és amelyek károsak lesznek a fotózásodra, de ezek a leggyakoribbak. A rossz helyre való fókuszálás és a fényképezőgép rossz beállításainak használata szintén ilyen hiba. Ha tapasztalt fotós vagy, talán neked is eszedbe jut néhány, és segíthetsz a többi olvasónak, ha megírod őket a hozzászólásokban.

     

    Esetleg van olyan problémád a fotózással kapcsolatban, amiben segítséget kérnél?

     


    Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

     

    A kezdő fotósok esetében szokott előkerülni ez a téma a különböző fórumokon, ezért megpróbáltam összeszedni az érveket és ellenérveket a legnépszerűbb programokról...

    Sokféleképpen lehet egy fotót vonzóvá tenni. A fény, a kompozíció és a mélységélesség nyilvánvaló. Az utófeldolgozás is része ennek a folyamatnak, függetlenül attól, hogy azt a kamerában vagy számítógépen végezzük. Ne feledkezzünk meg a képkivágásról sem, amely fontos része a folyamatnak.

    A fényképezőgépek ma már lenyűgöző megapixelszámmal büszkélkedhetnek, egyes modellek 60 megapixelt is kínálnak. De tényleg szükség van ennyi megapixelre?

    Amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy milyen fényképezőgépet vegyen, akkor általában a MILC/DSLR és az APS-C/FF dilemma is előtérbe kerül.

    Összehasonlítom a fenti termékeket! Az összehasonlításhoz pipáld ki más termék(ek) oldalán is az "Összehasonlítom" négyzetet!
    bezár