Ha nem elég jók a fotóid valószínűleg elkövetted a 7 hiba valamelyikét
Van hét gyakori csapda, amelybe sok fotós beleesik, és amelyről ritkán esik szó. A te munkád beleesik ezek valamelyikébe? Íme, hogyan ismerheted fel őket, és hogyan szabadulhatsz ki a karmaik közül.
1. Hiányzik belőlük a jelentés
Az egyik legnehezebb dolog, amivel a fotósok küzdenek, hogy megértsék, mit jelent a fotóikba beletenni egy történetet. A fotó története vagy narratívája az, amit a kép el akar mondani a nézőnek, és minden fotónak van története. Ezeket lehet szó szerint és szimbolikusan is érteni.
2. Nem a megfelelő távolságból fotóztál
A nagy Robert Capa volt az, aki azt mondta, hogy ha a fotóid nem elég jók, akkor nem vagy elég közel. Valóban, ez az egyik legnagyobb hiba, amit sok kezdő fotós elkövet. Gyakran félnek attól, hogy közel kerüljenek a témához és kitöltsék a képkockát. Azzal, hogy közel kerülsz ahhoz, amit fotózol, általában kétféleképpen zárod ki a képből a zavaró elemeket. Először is, eltávolítja a tárgy körüli dolgokat, másodszor pedig kisebbé teszi a mélységélességet, így a háttér elmosódottabbá válik, és így kevésbé zavaró.
3. Nem megfelelő objektívet választottál
A kit zoomobjektívek gyakran nem rendelkeznek megfelelő minőséggel és sebességgel olyan képek készítéséhez, amelyek a fotózás határait feszegetik. Ráadásul a gyújtótávolság-tartományuk is gyakran ugyanezen okból nem ideális. Ideális esetben a különböző fotótípusokhoz megfelelő objektíveket választunk. Tájképekhez a nagy látószögű objektíveket tartják a legjobbnak, majd az utcai fotózáshoz és portrékhoz a gyújtótávolság nő, de ha vadvilágot, sportot és egyéb akciófotókat fotózunk, akkor általában hosszabb objektíveket választunk. A nagy rekesznyílású, gyors objektívek lehetővé teszik számunkra, hogy gyorsabb záridőt érjünk el, megállítsuk az akciót, és sekélyebb mélységélességet adjunk.
4. A fény rossz minőségű volt
A fény a minden, amikor fényképet készítünk. Teljesen megváltoztatja a végső kép kinézetét. Legyen szó akár a hajnal alacsony szögű, aranyló fényéről, a déli napsütésben az erdőben vetett mély árnyékokról, vagy egy ködös téli nap szürke és fehér színeiről, azt szeretnénk, ha a fény a kedvünkre dolgozna, hogy a kívánt képet hozzuk létre. Ez azonban nem mindig sikerül.. Mindazonáltal úgy gondolom, hogy nincs olyan, hogy általános rossz minőségű fény. Csak a fotóson múlik, hogy az adott fényviszonyoknak megfelelő fényképet készítsen. Ahogy a fényképezőgépekről szóló régi mondás tartja, a legjobb fény az, amelyik nálad van. Ezért a jó fotók készítése azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló fényt a helyszínhez kell igazítani.
5. Sétáltál és a legjobbat remélted
Amikor kimész egy kamerával, általában három dolgot akarsz összehangolni: a pozíciódat, a hátteret és az akciót. A sportfotósok a célvonalnál vagy egy hajtűkanyarban várnak arra, hogy az akció hozzájuk kerüljön. A természetfotósok megismerik a madarak helyét és viselkedését, és a legjobb helyekre helyezkednek el, hogy a legjobb felvételt készíthessék. Még a tájfotósok is megtervezik, hogy hol és mikor kell lenniük, hogy a felkelő nap megfelelő szögből fotózhassák.
Ha ezt a három dolgot összekötjük, akkor nagyobb az esélye a jó felvétel elkészítésének. Ezért a felvétel megtervezése óriási különbséget jelent a felvétel minősége szempontjából.
6. Nem a megfelelő mélységélességet választottad
Szubjektíven nézve lehetséges, hogy túl sekély a mélységélesség. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy mindig nagylátószögűre fényképeznek, és így nem tudják a teljes témát fókuszba állítani. Az a krémes háttér elmosódása is, amire oly sok természetfotós törekszik, hogy katalógusfotót készítsen egy madárról egy botra, már túlzásba vitték, és sokkal több szakértelmet igényel a háttér olyan részleteinek bevonása, amelyek nem véletlenül vonják el a figyelmet. Ugyanígy a túl nagy mélység azt eredményezheti, hogy a téma nem különül el a háttértől.
Fontos megtanulni, hogy mi működik és mi nem a különböző témák esetében, adott fókusztávolságok, rekeszek és tárgytávolságok mellett, hogy elkerüljük ezt a csapdát.
7. Unalmas fotóssá válsz
Valószínűleg a legnagyobb csapda, amit el kell kerülni, hogy nem használjuk a képzeletünket és a kreativitásunkat. Biztos vagyok benne, hogy több ezer azonnal felejthető fotót látsz. Néha azonban akad egy-egy fotó, amelyik megragadja a figyelmedet, mert eltér a tömegből.
Ilyen képeket létrehozni nem könnyű dolog, és sokan beleesnek abba a csapdába, hogy unalmas művésszé vagy fotóssá válnak, és olyan munkát készítenek, amely valaki másnak a klónja.
Hogyan kerülheted el ezt a csapdát? A legkreatívabb emberek időt hagynak maguknak az álmodozásra. Ők általában független emberek és lelkesek a művészetük iránt, és ezt a lelkesedést szívesen terjesztik másokra is, kedves nagylelkűséggel. Szeretnek kockázatot vállalni, de alaposak abban, amit csinálnak, sok időt és energiát fektetnek a munkájukba. Ami a legfontosabb, hogy nyitottak és kíváncsiak az alternatív és progresszív megoldási módokra, ahelyett, hogy megrekednének az egysíkú megközelítésben. Ha ez nem jellemzi Önt, és szeretné, ha a fotózása kiemelkedne a tömegből, akkor ki kell másznia ebből a csapdából.
Összegzés
Ezeken kívül természetesen számos csapda létezik, amelyekbe beleeshetsz, és amelyek károsak lesznek a fotózásodra, de ezek a leggyakoribbak. A rossz helyre való fókuszálás és a fényképezőgép rossz beállításainak használata szintén ilyen hiba. Ha tapasztalt fotós vagy, talán neked is eszedbe jut néhány, és segíthetsz a többi olvasónak, ha megírod őket a hozzászólásokban.
Esetleg van olyan problémád a fotózással kapcsolatban, amiben segítséget kérnél?
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
A kezdő fotósok esetében szokott előkerülni ez a téma a különböző fórumokon, ezért megpróbáltam összeszedni az érveket és ellenérveket a legnépszerűbb programokról...
Sokféleképpen lehet egy fotót vonzóvá tenni. A fény, a kompozíció és a mélységélesség nyilvánvaló. Az utófeldolgozás is része ennek a folyamatnak, függetlenül attól, hogy azt a kamerában vagy számítógépen végezzük. Ne feledkezzünk meg a képkivágásról sem, amely fontos része a folyamatnak.
A fényképezőgépek ma már lenyűgöző megapixelszámmal büszkélkedhetnek, egyes modellek 60 megapixelt is kínálnak. De tényleg szükség van ennyi megapixelre?
Amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy milyen fényképezőgépet vegyen, akkor általában a MILC/DSLR és az APS-C/FF dilemma is előtérbe kerül.