Hogyan előzhető meg, vagy fordítható előnyünkre egy fénykép torzulása?
A korábbi két cikkben már alaposan gorcső alá vettem az objektív torzításait és a perspektivikus torzítást. Ezúttal pedig arról írok, hogyan csökkenthetők az objektívtorzítás elfogadhatatlan következményei a megfelelő objektív kiválasztásával.
Mindezt szem előtt tartva, itt lenne néhány gyors tipp a torzítások megelőzésére:
Kerüld az extrém nagy látószögű objektíveket!
Minél szélesebb az objektív, annál nagyobb a torzítás. Például egy 15 mm-es objektívnek nagyobb lesz a torzítása, mint egy 24-70 mm-es gyújtótávúnak. Néha extrém nagy látószögű objektívre van szükség, és ilyenkor a torzítás elkerülhetetlen - de ha van hely hátralépni, fontold meg a különböző gyújtótávolságokat.
Ne menj túl közel!
Sok esetben ez növeli meg az optikai torzítást, és minden objektívnél fokozza a perspektíva torzításának esélyét.
Légy tisztában a kompozícióddal!
Sok olyan helyzet van, amikor elfogadható lehet bizonyos torzítás. Teljesen más eset például a nagylátószögű objektív használatával való csoportkép készítés egy sor emberről... Ha túl közel mész a csoporthoz, akkor a torzítás hatására a két szélén álló ember sokkal szélesebb tűnik majd! Tehát legyél tisztában ezzel. Állj hátrébb, és hagyj helyet a csoport körül, szükség esetén a kész képen bármikor alakíthatsz később.
Használj fix 50mm-es objektíveket!
Az 50 mm-es gyújtótávot egy remek mindenes objektívnek tekintik. Ennek jó oka van. Az 50 mm-es lencse kiválóan alkalmas portrékhoz, utcai fotózáshoz, és még sok más típusú fotózáshoz - beleértve az építészetet is. Csak elég hely kell a hátralépéshez, ha a téma nagy. Fogadd meg, és látni fogod, hogy egy 50 mm-es objektívnek gyakorlatilag nincs is optikai torzítása!
Hogyan fordíthatod az objektívtorzítást az előnyödre?
Mi van akkor, ha másképp közelítjük meg a kérdést és nem minimalizálni vagy digitálisan eltüntetni szeretnénk a korábban említett ”hibákat”, hanem előnyünkre fordítva használni? Erre is van lehetőség.
A perspektivikus torzítás például humort jeleníthet meg a képeken. Állj közel a nagylátószögű objektívhez, hogy eltorzítsd arcvonásaid egy mulatságos fotó érdekében! A torzítást is használhatod még a perspektíva kiemelésére is, így a kép még jobban magával ragadó lesz. Olyan érzést kelthet a nézőben, hogy az alany kinyúl a képből.
Néha érdemes kijavítani az objektív torzítását és kiegyenesíteni az összes vonalat. De néha még épületek fényképezésekor is érdemes a képen hagyni a torzítást. Lentről fotózva egy magas épület torzítja a képet, de ezzel növelheti a méretarányt. Végezetül a halszemlencse nagyszerű példa egy olyan objektívre, amely mindig torz. A halszem lencsék használata pedig nagyon szórakoztató!
Írta: Háfra Zsolt
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
A perspektivikus torzítás különbözik az optikai torzítástól. Az optikai torzítással ellentétben ez a jelenség nem kapcsolódik a használt objektívhez. Ugyanis a perspektíva torzítása a fényképezett témától, valamint a távolságtól, na meg nem utolsósorban a szögtől függ.
Előfordult már veled, hogy megnézted az elkészült fotódat, és nem értetted miért lett fura a modelled arca? Nos, ez többek között az objektív torzulása miatt is történhetett.
Előbb vagy utóbb minden fotós felszerelést elér a használatból eredő por, vagy megjelennek rajtuk a különböző ujjlenyomatok, és/vagy zsírfoltok. Ezeket érdemes komolyan venni, mert képesek befolyásolni a képalkotást és akár rontani is a minőségen. Azonban nem kell megijedni a kisebb szennyeződésektől, a 220volt kínálatában találsz költséghatékony megoldásokat erre a problémára!
A „pro objektív” kifejezést sokat dobálják fotós körökben, de mit is jelent pontosan ez a kifejezés? Mitől lesz alkalmas egy objektív a profik számára, míg a másik inkább a hobbistáknak?