Melyik Nikon 50 mm-es objektív illik hozzád?
A megfelelő objektív megváltoztathatja a képek megjelenését és érzetét. A Nikon Z 50mm f/1.4 és a Z 50mm f/1.8 S összehasonlítása azt feszegeti, hogy az egyes lehetőségek mitől lesznek kiemelkedőek a fényképezési stílusod szempontjából.
Ahhoz, hogy megértsük mi különbözteti meg őket egymástól közelebbről meg kell vizsgálni a Nikon Z 50mm f/1.4 és a Nikon Z 50mm f/1.8 S objektíveket. Az egyik legnagyobb kontraszt a felépítésükben és a kialakításukban rejlik. Az 50mm f/1.4 a Nikon újabb termékcsaládjába tartozik, és testreszabható gyűrűvel rendelkezik, amely további vezérlést és sokoldalúságot tesz lehetővé. Az f/1.8-as verzióból hiányzik ez a gyűrű, de fém és műanyag keverékéből készült, ami robusztus érzetet ad. Emellett rendelkezik egy AF/MF fókuszkapcsolóval is, amelyet az f/1.4-es nem kapott. Érdekes módon az f/1.4 nagyobb rekesznyílása ellenére mindkét objektív meglepően hasonló méretű és súlyú, ami nem jellemző az ilyen specifikációjú objektíveknél.
A képminőség vizsgálatakor észrevehetjük az igazi eltérést ezen objektívek között. Az f/1.8 kivételes élességéről és kontrasztjáról ismert. Lenyűgöző részletességgel adja vissza az olyan apró részleteket, mint a bőr pórusai és az egyes hajszálak. Az f/1.4 viszont tágra nyitott blendénél lágyabb megjelenésű, enyhe csillogással és csökkentett kontraszttal. Ez jobban passzol portrékhoz, különösen, ha el akarod kerülni a tökéletlenségek kiemelését.
Ha bokeh-ről van szó, az f/1.4-es objektív sajátos jelleget ölt. Vintage kinézete van, gyakran „szappanbuborék” bokeh-nek nevezik, ami polarizáló hatású lehet. Egyesek szeretik az egyedi megjelenést, amit a képekhez ad, míg mások túl keménynek és kevésbé kívánatosnak találhatják. Ehhez képest az f/1.8-as objektív simább, modernebb megjelenítéssel rendelkezik, így biztonságosabb választás azok számára, akik a hagyományosabb esztétikát kedvelik. Ez a bokeh-minőségbeli különbség teszi az f/1.4 objektívet olyan objektívvé, amely azok számára vonzó lehet, akik művészibb, kevésbé klinikai megjelenésre vágynak.
Különböző helyzetekben, például délben a tűző napsütésben is máshogy viselkednek a vizsgált termékek. Az f/1.8 jobb bevonatokkal rendelkezik, amelyek csökkentik a becsillanást és a peremezést, az f/1.4 néha nagyobb kontrasztot őriz meg, még kihívást jelentő fényviszonyok mellett is. Ez nem minden esetben következetes, de érdemes megjegyezni, ha gyakran fotózol erős napfényben vagy ellenfényben.
Végső soron a választás a prioritásoktól függ. Ha az élesség, a kontraszt és az optikai hibák minimalizálása az, amit keresel, az 50mm f/1.8 S fantasztikus választás. Ha azonban karaktert és egyedi megjelenést szeretnél adni fotóidnak, az 50mm f/1.4 olyan stílust kínál, amely kiemelkedik a többi közül.
Írta: Háfra Zsolt
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
A Nikon Z6 III bejelentésekor és a teszteléskor elkezdtem gondolkodni a gyártó tükör nélküli lineup-ján...
A fényképezőgépek ma már lenyűgöző megapixelszámmal büszkélkedhetnek, egyes modellek 60 megapixelt is kínálnak. De tényleg szükség van ennyi megapixelre?
Ahogyan a legtöbb gyártó, úgy a Nikon is biztosít a felhasználóinak olyan ingyenes szoftvereket, amelyekkel egyszerűsíthető vagy éppen felgyorsítható egy-egy munkafolyamat.
Régen olyan egyszerű volt. A fényképezőgép zárja kinyílt és újra becsukódott. A kettő közötti idő volt az expozíciós idő. A digitális fényképezőgépekkel és a tükör nélküli rendszerekkel a dolgok egy kicsit bonyolultabbá váltak...