Te milyen módban használod a fényképeződ?
Mint azt korábban már írtam, a fényképezést több oldalról is meg lehet közelíteni. Ez igaz a fényképezőgépen található módok használatára is.
A kezdő fotósok egy darabig nem mernek az automata mód kényelméből kilépni, de aztán mikor erre igényük támad, akkor elkezdődik a „kreatívkodós” korszakuk. Ez kezdetben kisebb kudarcok övezik majd, a nem megfelelő beállítások miatt, de ebből rengeteget lehet tanulni. Főleg, ha átlátod az összefüggéseket és a miérteket... Fontos már ilyenkor RAW-ban fotózni. Ennek okát majd egy későbbi írásban fogom kifejteni.
A másik véglet a teljesen manuális mód, amikor te állítod a záridőt, a rekeszértéket és az ISO-t is. Ezeknek az értékeit a vázon található tárcsákkal, gombokkal vagy az érintőképernyőn változtathatod meg. Én például jobban szeretem, ha a rekesz a hátsó tárcsán van, a záridő pedig az elsőn. Személy szerint egyáltalán nem használom az automata módot, mert jobban kedvelem, ha nálam van az irányítás. A teljesen manuális módot pedig maximum stúdió körülmények között használom, ami az én esetemben a munkáim 10 %-át, ha kiteszi...
Éppen ezért nálam a fényképezőgép általában rekeszérték-prioritásra van állítva, amelyet általában A-val jelölnek a módválasztó tárcsán, de a Canon Av-vel jelzi azt. Azért szeretem, mert gyorsan beállítható a kívánt érték, amihez igazítja a többi paramétert. Ennek köszönhetően nem maradok le a megismételhetetlen pillanatokról. Az új vázak ráadásul annyira fejlettek, hogy a kívánt expozíció ritkán haladja meg a fényképezőgép ajánlott expozíciós értékét. A rekeszérték-prioritás előnyös, ha változó fényviszonyok mellett fotózol, például esküvőn vagy kültéren, ahol hirtelen süthet ki/mehet le a nap.
Ezt általában a versenypályán az életképeknél használom, mivel mozgó járműveknél nem mindig hozza azt a dinamikus képi világot, amit viszont szeretnék látni. Értsd: megfagy a forgó kerék, tehát, olyan mintha állna az autó, ami pedig cseppet sem progresszív a végeredményt illetően.
Ráadásul, ha mégis valami hiba csúszna a számításba az utómunka során könnyedén korrigálhatom, hiszen RAW-ban fotóztam, így elegendő dinamikatartomány és adat áll majd a rendelkezésemre.
A záridő-prioritást a Canon Tv-vel jelöl a módválasztó tárcsán. Ezt a módot használom általában a The RollingShoot Crew-s projekteken és a versenypálya mellett is, mivel a mozgó jármű éles marad, míg a háttér és a forgó kerék elmosódik, így egy roppant dinamikus képet kapunk utómunka nélkül is. Ezeken a fotókon maximum minimális kontrasztot állítok és esetenként kicsit visszaveszek az árnyékból. Mivel a gyorsan változó háttér és a fényviszonyok miatt könnyű túl vagy éppen alul exponált képet készíteni abban a helyzetben, mert nincs idő manuális módban tökéletesre állítani az expozíciót. A versenypályán közlekedő járművek esetén szintén ez a legideálisabb az imént említett körülmények miatt, és persze a dinamika láthatóvá tétele miatt is.
Természetesen mindez nem szentírás, csupán az én véleményem. Te milyen módban használod a fényképeződ a különböző témáknál? Ha Facebookon találkozol ezzel az írással írd meg a komment szekcióba.
Írta: Háfra Zsolt
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Az ISO érzékenység eszközönként eltérő, de fontos eleme a helyes expozíció beállításának. Természetesen a manuális beállítások mellett az automatikára is hagyhatjuk az érték megadását. Ebben a cikkben elmagyarázom, hogyan használhatod az automatikus ISO-t a lehető legjobban!
A kompozíció mellett a megfelelő expozíciós értékek kiválasztása is elengedhetetlen a látványos fényképek elkészítéséhez. Ennek eléréséhez meg kell érteni a fénymérés működését és a fényképezőgép beállításainak vezérlését.
Korábban írtam már arról, hogy milyen opciók állnak rendelkezésre, ha nincs külső mikrofon csatlakozó a fényképezőgépeden. Ezúttal az egyszerűbb utat járjuk körbe. Mi van akkor, ha van 3.5mm-es jack a vázadon és szeretnél minőségi hangrögzítést?
A perspektivikus torzítás különbözik az optikai torzítástól. Az optikai torzítással ellentétben ez a jelenség nem kapcsolódik a használt objektívhez. Ugyanis a perspektíva torzítása a fényképezett témától, valamint a távolságtól, na meg nem utolsósorban a szögtől függ.