Te tudod, milyen fénymérési módok vannak?
A kompozíció mellett a megfelelő expozíciós értékek kiválasztása is elengedhetetlen a látványos fényképek elkészítéséhez. Ennek eléréséhez meg kell érteni a fénymérés működését és a fényképezőgép beállításainak vezérlését.
Hogyan működik a fénymérés?
A fénymérés az objektíven keresztül a fényképezőgépbe jutó fény mennyiségét méri (TTL fénymérés). Ez megmondja a kamerának, hogy milyen beállítások szükségesek a jó expozícióhoz. Ezután eldöntheted, hogy ragaszkodsz-e ezekhez a beállításokhoz, vagy módosítod azokat.
Évekkel ezelőtt a fényképezőgépek a teljes jelenet átlagos fényerejét használták a felvétel expozíciójának beállításához. Ezt nagyon bölcsen átlagoló mérésnek nevezték. Aztán a japán mérnökök úgy döntöttek, hogy a kameráknak egy kicsit okosabbaknak kell lenniük, és úgy kell módosítaniuk ezt az átlagot, hogy figyelembe vegyék a fényképen a fény és a sötétség változó mennyiségét. Ez sok esetben sokkal pontosabban működött.
A fénymérés fajtái
Kiértékelő
A kameragyártó cégek marketing osztályai azonban úgy döntöttek, hogy ennek a módosított átlagoló mérésnek olyan nevet kell adniuk, amely tetszeni fog a vásárlóknak. Tehát a gyártók különböző nevekkel látták ezt el. Például a Sony a Multi-Pattern-et, az OM System az ESP-t (Electro-Selective Pattern metering), a Canon az Evaluative-t (kiértékelő), a Nikon a Matrixot, a Panasonic a Multiple-t, a Leica pedig a Multi-Field-et választotta. Bárhogy is nevezzük, a legtöbb fotós számára ezt a funkciót a legkönnyebb átlagoló vagy kiértékelő fénymérésnek nevezni.
Ez nagyszerű lehet olyan tájakon, ahol a felvételen kevés a kontraszt. Az eredményül kapott képnek olyan fényesnek kell lennie, mint amilyennek a szemeid látják a jelenetet. Sok esetben ez a mód remek választás, azonban nem mindenhol a legoptimálisabb. Ez az egyik első dolog, amit egy fotósnak meg kell tanulnia: egy világos jelenet átlagos fényméréssel történő felvétele alulexponáltsághoz vezethet. Tehát, ha egy élénk tónusú terméket szeretnél fotózni fehér háttér előtt, akkor növelned kell a záridőt és nem csökkenteni.
Ennek bizonyítására el tudjuk végezni az alábbi kísérletet:
Vegyünk egy fehér papírlapot, és rajzoljunk egy kis X-et a közepére, hogy a fényképezőgépnek legyen mire fókuszálnia. Komponáld a képet úgy, hogy lehetőleg csak a papírlap legyen rajta és készítsd el a felvételt. A papír nem fényes fehérnek, hanem tompaszürkének tűnik a fotón. Igaz?
Középre súlyozott
Ahogy a neve is sugallja, a középre súlyozott mérés a keret közepén méri a fényt, figyelmen kívül hagyva a széleket. Ez nagyszerű portrékhoz, ahol azt szeretnéd, hogy az arc expozíciója megfelelő legyen.
Spot
Ez egy apró pontot mér, általában a keret közepén, ami a teljes kép 1%-a is lehet. Ezt a pontot egyetlen témára helyezheted, amelyet megfelelően szeretnél exponálni, és ezzel figyelmen kívül hagyod a kompozíció többi részének megvilágítását. Tehát, ha a fényképezőgép spot fénymérése a középen van rögzítve, akkor oda kell helyezned a témát.
Összegzés
A legtöbb dolgot többféleképpen is meg lehet csinálni a fotózásban, és bár a felsoroltak kiváló fénymérési módok. Bármelyiket is használod nézd meg a keresőben megjelenített képet és hisztogramot. Ha valami nem megfelelő, akkor az elülső és a hátsó vezérlőtárcsával módosíthatod az expozíciót, úgy, hogy az jó legyen.
Lehet, hogy te másképp közelíted meg a mérést és az exponálást, mint én. Ebben a cikkben pedig még nem is került megemlítésre az ISO érték megfelelő beállítása, amely szintén megérdemel majd egy külön cikket.
Írta: Háfra Zsolt
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
Az ISO érzékenység eszközönként eltérő, de fontos eleme a helyes expozíció beállításának. Természetesen a manuális beállítások mellett az automatikára is hagyhatjuk az érték megadását. Ebben a cikkben elmagyarázom, hogyan használhatod az automatikus ISO-t a lehető legjobban!
Mint minden szakmának, így a fotózásnak is vannak olyan pillanatai, amiért az ember imádja ezt csinálni. De vannak olyan pillanatok is, amikor az ember az egészet a pokolba kívánja. Egy apró figyelmetlenség is elég, hogy az év képéből totális katasztrófa legyen...
Korábban írtam már arról, hogy milyen opciók állnak rendelkezésre, ha nincs külső mikrofon csatlakozó a fényképezőgépeden. Ezúttal az egyszerűbb utat járjuk körbe. Mi van akkor, ha van 3.5mm-es jack a vázadon és szeretnél minőségi hangrögzítést?
Korábban írtam már egy hasonló témájú cikket az objektívekről, így elérkezettnek láttam az időt, hogy a profi vázak ismérveit is sorra vegyük.