OVF, EVF és Live View: A legjobb megjelenítési módszer kiválasztása
Akár optikai kereső, akár elektronikus kereső, akár a fényképezőgép hátsó képernyője között kell választanod, az előnyök és hátrányok ismerete segíthet abban, hogy a legtöbbet hozd ki a felszerelésedből. Ez nem csak a preferenciákról szól - hanem arról, hogy az adott helyzethez a legjobb opciót válaszd.
Ebben a cikkben igyekszem elmagyarázni a különbségeket a fényképezőgépek fő megjelenítési lehetőségei között: az optikai keresők (OVF), az elektronikus keresők (EVF) és az élőképes képernyők között.
Optikai kereső (OVF)
Az optikai kereső magyarázatával kezdeném a dolgot, amely egy tükörrendszeren keresztül közvetlen, valós idejű képet mutat a jelenetről. A legfontosabb előnye a sebesség. Mivel nincs digitális feldolgozás, nincs késleltetés, így ez ideális a gyors témákhoz, például sporthoz vagy vadvilághoz. Az expozíció vagy a fehéregyensúly beállításait azonban nem látod valós időben, ezért a fotózás megkezdése előtt ismerned kell a beállításokat. Ez teszi az OVF-et nagyszerűvé azok számára, akik késleltetés nélkül szeretnék megörökíteni a pillanatokat, amint azok megtörténnek, de egy kicsit több technikai megértést igényel.
Elektronikus kereső (EVF)
Az elektronikus kereső a legtöbb modern tükör nélküli fényképezőgépben már megszokottá vált. Az EVF egy élő digitális előnézetet jelenít meg, amely pontosan megmutatja, hogyan fog kinézni a felvétel az aktuális beállításokkal. Látod az expozíciót, a fehéregyensúlyt és más beállításokat, ami megkönnyíti a megfelelő felvétel elkészítését. Van azonban egy bökkenő - a régebbi modelleknél előfordulhat egy kis késés a kép feldolgozásának és a képernyőn való megjelenítés között. Az újabb fényképezőgépek élesebb, gyorsabban reagáló EVF-jei minimalizálják ezeket a hátrányokat, szinte áthidalva a hagyományos optikai keresők és a digitális előnézetek közötti szakadékot.
Élő nézet ( Live view)
Az élő nézet egy másik lehetőség, és az EVF-hez hasonlóan működik, digitális előnézetet jelenít meg a hátsó képernyőn. Egyik fő előnye a sokoldalúság. Ha a fényképezőgéped dönthető vagy forgatható képernyővel rendelkezik, akkor olyan szögekből készíthetsz felvételeket, amelyeket másképp nehéz lenne elérni. Ezáltal az élő nézet olyan felvételek készítéséhez is ideális, amelyekhez állványra van szükséged, például tájképek, makró vagy éjszakai fotózás esetén. Ez azonban nem mentes a hátrányoktól. A képernyő nehezen látható erős napfényben, és ha a fényképezőgépet magad elé tartod, akkor a fényképezőgép még jobban megremeghet, különösen kézből készített felvételeknél. Ráadásul az akkumulátor élettartamát is figyelembe kell venni, ha hosszabb ideig használod az élőképet.
Fontos megemlíteni, hogy az autofókusz hogyan működik különbözőképpen ezeknél a megtekintési módoknál. DSLR fényképezőgépeknél az OVF-en keresztül történő autofókusz rendkívül gyors, mivel egy külön érzékelőt használ, de ez megváltozik, ha átváltunk az élőképre, ahol a fényképezőgép a fő képalkotó érzékelőre támaszkodik a fókuszálásnál. A tükör nélküli fényképezőgépek ezzel szemben ugyanazt az érzékelő alapú autofókuszrendszert használják, akár az EVF-en, akár a hátsó képernyőn keresztül nézzük. A legújabb modelleknél ez a rendszer ugyanolyan gyors - vagy még gyorsabb -, mint a hagyományos DSLR fényképezőgépeknél, és olyan funkciókat biztosít, mint a szemvezérelt autofókusz a pontos követés érdekében.
Összegzés
Én személy szerint általában az EVF-et használom. Nagyra értékelem a stabilitást, hogy a szememet a keresőhöz szoríthatom, ami csökkenti a tükröződést és a környezeti fény zavaró hatásait. Ez segít a fényképezőgép stabilan tartásában is. Azonban be kell ismerni, hogy vannak olyan esetek, amikor az élőkép a jobb megoldás, különösen, ha kényelmetlen szögből vagy állvány használatával készítesz felvételeket. Végső soron arról van szó, hogy megtaláljuk, mi a legmegfelelőbb az adott szituációban. Minden módszernek megvannak a maga előnyei és hátrányai, és nincs egyetlen helyes módszer.
Írta: Háfra Zsolt
Ezek a cikkek is érdekelhetnek:
A fotózásnak két különböző megközelítése van: a reaktív és a proaktív. Az, hogy milyen típusú fotózással foglalkozol, a személyiségedtől függ, és attól, hogy mennyire érzed jól magad a különböző szituációkban. Te tudod melyik csoportba tartozol?
Van hét gyakori csapda, amelybe sok fotós beleesik, és amelyről ritkán esik szó. A te munkád beleesik ezek valamelyikébe? Íme, hogyan ismerheted fel őket, és hogyan szabadulhatsz ki a karmaik közül.
Az igazsághoz tartozik, hogy manapság egyre több olyan fényképezőgépet találni, amely mind állóképek készítésére, mind videózásra kiváló. De vannak olyanok, amelyek csak az egyik vagy a másik módon jeleskednek. Nézzünk meg öt különböző vázat, más-más márkától, hogy szépen kiegyensúlyozott legyen.
A 85 mm-es objektívet általában „portréobjektívként” címkézik, ezért személy szerint engem sokáig nem mozgatott különösebben, aztán volt szerencsém tesztelni egy igen nívós darabot, a Nikon Z 85mm f/1.2 S-t és ez mindent megváltoztatott.