Canon EOS R3 teszt - A sebesség megszállottjainak
Egy éve a gyártó megszivárogtatta, hogy valami forradalmin dolgozik. Ezután csupán pár hónapot kellett várni arra, hogy lássuk a kézzelfogható terméket, amely az EOS R3 nevet viseli, és a tükör nélküli paletta jelenlegi királya.
Anno, az R5 teszt heténél azt éreztem, hogy ennél már nem nagyon van feljebb, de kiderült, hogy igenis van. Az R3 ugyanis számos olyan technikai újdonsággal bír, amely az egyik, ha nem a legjobb vázzá teszi a piacon a DSLR rendszerű EOS 1D X Mark III tükör nélküli megfelelőjét, a Canon EOS R3-at.
Éppen ezért is vártam már annyira ezt a teszthete, amelyre április elején került sor. Ugyan már 2021 decemberében szó volt arról, hogy kipróbálhatom, de én türelmesen vártam... Mivel egy olyan helyre szerettem volna vinni, ahova a Canon mérnökei szánták, vagyis egy versenypályára. Egészen pontosan a Hungaroringre, ahova szerte Európából érkeztek versenyzők.
A Canon EOS R3 felépítése
Tesztalanyom egy speciális magnéziumötvözetből készült, amely a gyártó szerint az eddigi legmasszívabb tükör nélküli fényképezőgéppé teszi. A Canon EOS-1D X Mark III-hoz hasonlóan ez is egy professzionális DSLR-stílusú váz integrált portré markolattal, sőt, még ugyanazt a nagykapacitású akkumulátort is használja. Az EOS R család többi tagjához hasonlóan az R3 is kihajtható és forgatható érintőképernyővel rendelkezik, ennek ellenére továbbra is ugyanazt az időjárásállósági szintet tartja, mint a zászlóshajó EOS 1D X Mark III .
A 150 x 142.6 x 87.2 mm-es méreteivel és a 1015 g-os (kártyával és akkumulátorral) súlyával kisebb és jóval könnyebb az 1D X Mark III-nál. Több mint 400 gramm a mínusz, ez lényeges szempont a sportfotózásban és riportok készítésénél is. A méretkülönbség kevésbé észrevehető, az EOS R3 körülbelül 25 mm-rel rövidebb, közel 10 mm-rel keskenyebb és körülbelül 4 mm-rel mélyebb, mint az 1D X Mark III, de ezzel semmit sem veszít a fogóképességéből.
A portrémarkolat - amiben az LP-E19-es nagyteljesítményű akkumulátor is található - karbonszálas stílusú gumiból készült, ez pedig jelentős szerepet játszik abban, hogy ennyivel könnyebb a váz. Ezek mellett a kezelhetősége is kiváló, ami nem meglepő, hiszen a Canon jelentős tapasztalattal rendelkezik a professzionális fényképezőgépek terén. A mérnökök tökéletesen ötvözték az EOS-1D X Mark III és az R5 legkiválóbb tulajdonságait. Az R3 megkapta az R5 felső státuszkijelzőjét és módválasztó tárcsáját is az 1D X Mark III-ra hajazó vázban.
Az R3 előlapján több személyre szabható Fn gomb is került, ezekhez különböző funkciók rendelhetők hozzá. A váz hátulján hiába kerestem az 1D X Mark III-ban található mini kijelzőt, viszont a hátsó gombok többsége ugyanazon a helyen van, mint azon a fényképezőgépen, és a DSLR-en 2020-ban debütált intelligens kontroller is megtalálható. A gombok nagyok és viszonylag jól elkülönülnek a váz síkjától, így mindig tudod, mikor nyomtad meg az egyiket, valamint kesztyűben is tökéletesen ergonomikus a kezelhetősége. A változtatható szögű és teljesen kihajtható érintőképernyő 8.2 cm-es, a 4.2 millió képpontos felbontásának köszönhetően tűéles és valósághű képet ad. A rajta megjelenő menürendszer logikusan épül fel, aki fogott már a kezében Canon MILC-et, annak néhány menüpontot leszámítva ismerős lehet.
Az EOS R3 új fejlesztésű elektronikus keresőjének 0.5 colos OLED panelje gyakorlatilag képkiesés nélkül dolgozik, felbontása 5.76 millió képpont, képfrissítése 120 Hz, lefedettsége pedig 100 %! Újdonság az OVF szimulációs View Assist funkció, ami az elektronikus keresőben látottakat úgy tünteti fel, mintha optikai keresőn keresztül látnánk a keresőképet.
Az R3 tetejére egy TTL vakupapucs került, amely kiegészítő csatlakozósorral is rendelkezik. Ez azért különleges, mert ezen az extra érintkezősoron keresztül hang és energiaátvitel is megvalósul, így külső mikrofon, lámpa stb. csatlakoztatása is lehetséges belső akkumulátor vagy további kábelek nélkül, valamint közvetlenül a fényképezőgép menürendszeréből vezérelhetők ezek a kiegészítők.
A vakupapucs mérete természetesen megegyezik a Canon szabványos standardjával, így minden régebbi tartozék használható vele, viszont azok esetében nem áll fent az időjárásállóság, így szükség van az új AD-E1 vakupapucs adapterre. Az újonnan bejelentett külső puskamikrofon (Canon DM-E1D) és a Speedlite jeladó (ST-E10) viszont teljesen kompatibilis.
A Canon EOS R3 kártyafoglalata, csatlakozói és tápellátása
Hasonlóan az R5-höz, az R3 is dupla kártyafoglalatot használ. Így UHS-II vagy UHS-I SD kártya mellett CFexpress Type B memóriakártyák is alkalmazhatók (utóbbiak szükségesek a RAW videók mentésére, fotózáshoz egy UHS-I-es vagy UHS-II-es SD kártya sebessége is elegendő lehet viszont a 30 képkocka/mp-es pufferelés nem működik jól az SD sebességkorlát miatt. Ebben az esetben csak 24 képkocka/másodperc sebességet tud).
A váz bal oldalán kapott helyet az összes szükséges csatlakozó. A szokásos fejhallgató csatlakozó és mikrofon bemenet, valamint vakuszinkron port mellett található rajta USB-C bemenet is, amely adatátvitelre és akkumulátor töltésre egyaránt használható. Számomra érthetetlen, hogy miért csak egy mini-HDMI csatlakozót van, mikor bőven lett volna hely a normál méretű portnak is... Emellett van még egy RJ-45 csatlakozó a Vezetékes Gigabit Ethernetet kapcsolathoz, hogy a képeket azonnal fel tudjuk küldeni egy FTP-szerverre. Ezt a legtöbb felhasználó nem fogja használni, viszont egy Olimpián vagy Formula-1-en dolgozó fotós számára elengedhetetlen. A váz természetesen képes a 2.4 GHz-es és az 5 GHz-es vezeték nélküli kapcsolatra is, valamint Bluetooth 5.0-t is tud.
Az elkészült fotók a Canon Mobile File Transfer (MFT) alkalmazás segítségével is átvihetők távoli szerverekre vagy okoseszközökre. Figyelemre méltó újdonság a Smartphone Link AD-P1, amelynek köszönhetően Android alapú okoseszközünket a vakupapucsra szerelve biztonságos és zökkenőmentes kapcsolat jön létre a fájlátvitelhez.
Kimondottan szimpatikus, hogy a Canon nem vezetett be egy új és drága akkumulátort az R3 miatt, hanem az EOS-1D X Mark III-ból már ismert LP-E19-et használták fel. A 2750 mAh-ás Lítium-Ion egység több korábbi vázban is teljesít szolgálatot, így a pótakkumulátorok beszerzése viszonylag olcsón megoldható, illetve a DSLR csúcsáról váltóknak egy hatalmas segítség. A gyári adat szerint egy feltöltött akkumulátorral 620 felvétel készíthető EVF energiatakarékos módban vagy 860 felvétel LCD energiatakarékos módban.
A Canon EOS R3 szenzora és képminősége
A Canon EOS R3 Full Frame méretű rétegelt háttérvilágításos detektáló CMOS érzékelője 24 MP felbontással és szupergyors olvasási sebességgel büszkélkedhet. A gyakorlatban (CFexpress kártyával és 50 % feletti akkumulátor töltöttség felett) akár 30 képkocka/mp sebességgel is képes fényképezni elektronikus zárral (540 JPEG vagy 150 RAW pufferelése) vagy 12 képkocka/mp sebességgel mechanikus zárral (több mint 1000 JPEG).
Az EOS R3 24 megapixeles felbontásával részletgazdagabb képet ad, mint a 20 megapixeles EOS-1D X III. Igaz köszönőviszonyban sincs a Nikon Z9 (a linkre kattintva elolvashatod a tesztet) 45.7 MP-vel vagy a Sony Alpha 1 50 MP-vel, viszont sokkal gyorsabban lehet vele dolgozni, ha az elkészült képet azonnal szeretnénk küldeni a szerkesztőségbe. A kisebb felbontás kisebb fájlokat eredményez, amelyek átvitele egyszerűbb. Valamit valamiért... Éppen ezért tűnik tökéletesnek a sport és sajtófotósok számára, akik egyébként a fő célcsoportot képezik.
váz: Canon EOS R3, objektív: Canon RF 100-500 mm f/4.5-7.1 L IS USM , záridő: 1/300, rekesz: f/6.3, ISO: 1250, fókusztávolság: 428 mm
Az EOS R3 a gyártó első olyan tükör nélküli fényképezőgépe, amely a gyors szenzorkiolvasásnak köszönhetően lehetővé teszi a vaku használatát (akár 1/250-ed másodpercig) elektronikus zár esetén is. Apropó zárszerkezet, szinte felfoghatatlan, hogy az említett hangtalan fotózás esetén a legrövidebb záridő 1/64 000-ed is lehet. Ez emberi ésszel szinte felfoghatatlanul kevés idő. A gép profizmusát mutatja, hogy a gyártó a Sonyhoz hasonlóan külön fényképezési módokat hozott létre, amelyek észlelik a beltéri villogó fényforrásokat és kiküszöbölik azokat.
A rétegelt háttérvilágításos érzékelőnek köszönhetően az ISO érzékenység ISO 100-102 400 (50-204 800-ig bővíthető) között változtatható, ami elképesztő teljesítményt jelent gyenge fényviszonyok között. Ez a legjobb példa arra, hogy a nagyobb megapixelszám nem mindig a legfontosabb. A múltkor tesztelt Nikon Z9-nél lényegesen kevesebb képzajt generált az R3, ez az alábbi tesztképek esetében is látszik.
ISO értékek 1600-ig szinte megkülönböztethetetlenek, 3200-on egy csekély zaj látható, amit egy átlag felhasználó nem is biztos, hogy észrevesz. ISO 51 200-nál kezd el igazán zajosodni a kép, de még az is elfogadható szinten.
A Canon EOS R3 AF rendszere és szenzor stabilizálása
A legnagyobb innovációt ezen a téren mutatja be az R3, ugyanis ez az első MILC a palettában, amely rendelkezik „járműkövető” autofókusz móddal. A legnagyobb durranás pedig az Eye Control AF... A gyártók profi vázai között nagy a versengés, ennek egyik „színtere” az AF rendszer. Ha valaki tud valami újat mutatni, az elhúzhat a többiektől. Nos, a Canon most elég jó dolgot villantott.
Az R3 autofókusz rendszerének alapját ugyanaz a Dual Pixel CMOS AF II rendszer adja, amely az R5-ben és az R6-ban is dolgozik, viszont kiegészítették egy vadonatúj Deep Learning AF-algoritmussal, amely már autókat és állatokat is képes felismerni és követni az arc és szemérzékelésen túl. Összesen 4779 különböző AF-pont érhető el, ami szintén elképesztő adat.
váz: Canon EOS R3, objektív: Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM, záridő: 1/80, rekesz: f/2.8, ISO: 4000, fókusztávolság: 70 mm
Térjünk rá az R3 jellegzetes funkciójára az Eye Control AF-re, amely lehetővé teszi a fényképezőgép számára, hogy felismerje, hová néz a szem, így egyszerűen a témára nézve fókuszpontot állíthat be a fotós. A szemvezérelt fókuszmező áthelyezés működtetés miatt nagyobb az elektronikus kereső, mint a többi EOS R szériás fényképezőgépen. A hogyan működik kérdésre egyszerűbb a válasz, mint gondolnánk: a gyártó szakemberei úttörő technológiát használva az emberi szem feltérképezésére és letapogatására, az EVF nyolc kis teljesítményű infravörös LED-et tartalmaz, amelyek a szem elülső részét pásztázzák, majd ezt az információt kivetítve egy pontot helyeznek el az érzékelőn.
Persze, ennek a funkciónak külön menüpontot szántak, ahol ezt kalibrálni is kell, ugyanis ez az alapja mindennek. Ez egy nagyon egyszerű folyamat, lényegében olyan, mint egy szemvizsgálat az optikusnál, bele kell nézni a keresőbe. A LED-ek pedig pásztázzák a szemet, miközben a képernyő szélein elhelyezett pontokat kell követni a tekinteteddel. A Canon azt javasolja, hogy ezt az eljárást legalább négyszer ismételjük meg, minden alkalommal, amikor új helyzetben használjuk a gépet, mivel az érzékelés nyilvánvalóan megváltozik világos kültéri környezetben a sötét éjszakai beállításhoz képest.
Mint a fotóstársadalom döntő többségét, engem is ez a funkció izgatott leginkább. Meglepően jól működött éles körülmények között a versenypályán. Egyszer sem hibázott! Elképesztő, hogy mennyire fejlődik a technika és mire képes 2022-ben egy profi fényképezőgép. További pozitívuma tesztalanyomnak, hogy az R5-höz és az R6-hoz hasonlóan egy erőteljes, vázba épített képstabilizáló rendszert kapott, amely akár 8 lépésnyi kompenzációt kínál bizonyos Canon RF objektívekkel. Például a tesztidőszak alatt nálam lévő Canon RF 70-200 mm f/2.8L-lel.
A Canon EOS R3 tesztje során használt objektívek
Mivel a tesztet direkt úgy időzítettük, hogy ki tudjam vinni egy versenypályára, ezért a Canon RF 100-500 mm f/4.5-7.1 L IS USM-et és a Canon RF 70-200 mm f/2.8L IS USM-et választottam ki a gyártó palettájából. Előbbi a nyomvonal melletti fotóspontokon tett jó szolgálatot, míg utóbbi a paddock részen volt tökéletes társ az életképek elkészítésénél. A képminőség mindkét esetben zseniális...
Illetve, a biztonság kedvéért magamhoz vettem egy Canon RF 1.4x-es Extendert is, amely mindkét objektívvel használható és Full-Frame kivágással ad nagyobb mozgásteret, amellyel ugyan a fényerő csökken, de a nyers képek részletgazdagsága megmarad. A 100-500 mm esetében ez csak 300 mm feletti gyújtótáv esetén használható.
A Canon EOS R3 videós tulajdonságai
Az R3 kapcsán a lenyűgöző autofókusz és sorozatfelvételi képesség került előtérbe, pedig a videós képességei is szenzációsak. A 24.1 MP felbontású érzékelővel szerelt váz akár 6K RAW/60fps videó rögzítésére is képes 6 óra időtartamban, ezen felül a 4K/120fps 1.5 órás felvételi idővel érhető el. Ha 6K nyers formátumban készítesz videót, választhatod a CRM (Cinema Raw Light) formátumot, amely segít viszonylag kezelhető fájlméretezésben, a dinamikatartomány romlása nélkül.
Az utómunka megkönnyítéséhez a Canon Log3 és a 10 bites színmélység járul hozzá. Továbbá 4K/60fps-ig „túlmintavételezve” rögzíthető a felvétel, ennek előnye, hogy általában több részlettel és kevesebb zajjal rendelkezik. Ilyen adatok láttán felmerülhet a túlmelegedés, de mivel nagy a váz és az akkumulátor a markolatban van, így ez esetünkben vaklárma. Egyetlen problémát a tárhely jelentheti.
Összességében a gyakorlatban is annyira lehengerlő volt, mint a specifikációja. Nem akartam hinni a szememnek, mikor láttam az alábbi videót a monitoron! Ugyanis egy RF 100-500 mm-es objektívvel készült kézből 300 mm körüli gyújtótávval. További pozitívum, hogy mozgófilm készítésnél is rendelkezésre áll a tárgyfelismerés és -követés.
A Canon EOS R3 pozitívumai:
- Időjárásálló
- 30 kép/másodperc sorozatfelvétel
- Szemvezértelt AF rendszer
- 6K RAW videó
- SD és CF Express Type B kártyafoglalat
A Canon EOS R3 negatívumai:
- „Csak” 24 megapixeles érzékelő
- Nincs 8K videó
- Nincs DP RAW
- Ugyanaz az EVF, mint az R5-ben
A Canon EOS R3-ról röviden
A Canon EOS R3 egy csúcsminőségű eszköz a professzionális fotósok számára, amely az élet minden területén megállja a helyét, legyen szó sportról, esküvőről, portréról, riportól vagy bármiről. Ráadásul ez egy olyan váz, amely egyaránt tökéletes fotózásra és videózásra is, hiszen a 30 képkocka/mp-es sorozatfelvételi képességének és a 6K RAW videónak köszönhetően nem maradsz le semmiről. Az Eye Control AF pedig szinte már nem evilági funkció, és ez nem marketingszöveg! A gyakorlatban is tökéletesen és pontosan működik, tévedés nélkül. Néhányan nehezményezték az R3 relatíve alacsony (24 megapixeles) pixelszámát. Ez valóban jóval kevesebb, mint amivel a rivális Sony Alpha 1 és a Nikon Z9 bír, ugyanakkor ennek köszönhetően jóval kevésbé zajosak a fotók hasonló körülmények között és dinamikatartománya is elképesztő. Az R3 tényleg a sebesség szerelmeseinek készült, ugyanis a bekapcsolást követően a másodperc tört része alatt már munkára készen áll, illetve az exponálógomb egészen elképesztő, csupán 20 ms-os késlekedéssel dolgozik, ami egyedülálló a piacon.
Tesztképek
Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt
Az eszközökért köszönet a Canon Magyarországnak!
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor oszd meg ismerőseiddel, vagy írd le tapasztalataidat, kérdéseidet a komment mezőbe.
Publikálva : 2022. április 29.
A Teszt során használt fényképezőgép és objektívek:
A telekonverter vagy extender (ahogy a Canon nevezi) tulajdonképpen egy olcsóbb alternatívát kínál a meglévő objektív gyújtótávolságának növelésére. A gyakorlatban ez egy plusz elemként jelenik meg az objektív és a fényképezőgép között, a legtöbb pedig egy nagyító lencsetagból vagy -tagokból áll össze.
2022 november utolsó napjaiban került a boltokba a Canon EOS R6 fényképezőgépének második verziója, az EOS R6 Mark II, amely számos téren felülmúlja elődjét!