• AKCIÓK
  • FOTÓS OKTATÁS
  • FOTÓS ESZKÖZ BÉRLÉS
  • FOTÓS, VIDEÓS WORKSHOPOK
  • 7% CETELEM KEDVEZMÉNY
  • HÍREK, TESZTEK
  • BEMUTATÓTERMÜNK
  • GY.I.K.
  • KAPCSOLAT
  • Kategóriák
    törlés

    Tesztjeink
    Akciókamera és drón
    Állvány és gimbal
    Audió
    Bang & Olufsen
    Canon
    Fényképezőgép
    Fotós eszközbérlés
    Fujifilm
    GoPro
    Legújabb tesztek
    Nikon
    Objektív
    Objektívszűrő
    Olympus
    OM SYSTEM
    Panasonic
    Segítség vásárláshoz
    Sigma
    Sony
    Tamron
    Távcső
    Újdonság
    Szűrés törlése

    Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art (Sony E) teszt – Művészi szabadság a mindennapokban

    220volt
    220volt
    2023.04.12 13:46
    Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art (Sony E) teszt – Művészi szabadság a mindennapokban

    A Sigma 2023 február elején mutatta be legújabb, 50mm-es fix gyújtótávolságú objektívét, amelyet a prémium „Art” szériába sorol.

    A Sigma 50mm F1.4 DG DN Art létrejötte mögött meglehetősen nagy történelem áll. Örökségének egyik mérföldköve az 50 mm-es F1.4 DG HSM, amit még 2014 februárjában mutattak be DSLR-ekhez. Ez a cég Global Vision „Art”, „Contemporary” és „Sport” objektívjei közül a második „Art” objektív. Mint ilyen, a művészi aspektust helyezi a tervezési kritériumok élére, a méret és a súly minimálisra csökkentésével kapcsolatos engedmények nélkül. A DG kiváló objektív volt és ma is az, de fizikailag körülbelül 50%-kal hosszabb és 60%-kal nehezebb, mint a Sigma korábbi 50 mm-es f/1.4-es objektívje, amely önmagában nem volt könnyű.

    A DG objektívet később úgy alakították át, hogy elérhető legyen a tükör nélküli fényképezőgépekhez - Sony E és Leica L - is. Ez azonban még tovább növelte a fizikai hosszát. Az új „DN” verziót már az alapoktól kezdve a tükör nélküli E és L bajonettes kamerákhoz tervezték, és a folyamat során számos lenyűgöző fejlesztést kapott!

     

    A Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art felépítése

    Felépítése és kezelhetősége sokkal jobb, mint az előző DG-kiadásnak. A Sigma egyik első Art objektívjeként a DG változat nagyon jól megtervezett volt, de hiányzott az időjárás elleni védelem. A DN objektívnél ezt is orvosolták...

    A korábban már piacra került, DSLR-ekhez készült Sigma 50mm f/1.4 DG HSM | Art-hoz képest az új Sigma 50mm f/1.4 DG DN | Art modell tömege 25%-kal kisebb, így csupán 660 grammot nyom. De nem csak a súlyában, hanem méreteiben is visszafogottabb lett, 12 cm helyett 11.5 cm hosszú, átmérője pedig csak 78.2 mm.

    A kiváló fényerejű Sigma 50mm f/1.4 DG DN | Art az új modellekhez hasonlóan már nem csak a rekeszgyűrű folytonos forgatását lehetővé tevő üzemmódváltó kapcsolóval rendelkezik, hanem a gyűrű rögzítésére szolgáló kapcsolóval is. Mellette pedig - gondolva a videósokra - fokozatmentes állítás is lehetséges egy kapcsoló segítségével.

    Az elektronikusan csatolt kézi élességállító gyűrű simán működik, és más funkciók is hozzárendelhetők hozzá, ha autofókusz módban fényképez - valamint lehetővé teszi az automatikus élességállítás teljes idejű felülbírálását is. Ezen felül egy programozható funkciójú AF-L gombot is kínál a könnyebb kezelhetőség érdekében. A fókuszmeghajtást az új HLA (High-response Linear Actuator) léptetőmotor adja, ez gyors AF-et tesz lehetővé, mind fotóban, mind pedig videóban.

    Egyelőre csak a Leica L-bajonettes verzió kompatibilis a Sigma opcionális USB-dokkolóval is a firmware-frissítések alkalmazásához és a testreszabáshoz.

    A belsejében összesen 11 rekeszlamella és 14 lencsetag található, utóbbi 11 csoportba rendezve. Ezek közül 1 speciális SLD (Special Low Dispersion) , 3 pedig aszférikus elemet tartalmaz, amelyek általános célja a színvisszaadás, a kontraszt, na meg a szélek közötti élesség javítása, minimalizált aberráció mellett.

     

    A Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art képminősége

    A teljesítménye masszívan kimagasló az élesség és a tisztaság tekintetében. Az élesség elképesztő szintje még akkor is megmarad, ha f/1.4-es rekesznél fotózol. Ráadásul nem csak a keret középső részén, hanem egészen a szélekig és a sarkokig is. Az autofókusz teljesítménye megfelel az elvárásoknak, kiváló gyorsasággal és pontossággal, gyakorlatilag hangtalan működéssel. A kézi élességállítás nagyon finom.

    Az oldalsó kromatikus aberráció még jobban szabályozható a DN objektívben, mint elődjénél, amely már akkor is nagyon jó volt. Mint ilyen, a keret szélei és sarkai felé gyakorlatilag nem látszanak színes foltok. Az axiális kromatikus aberráció is minimális, így nagyon kevés a látványos hiba a nagy kontrasztú élek körül azokban a jelenetekben, amelyek közvetlenül a fókuszsík elé vagy mögé esnek. A szellemképekkel és bevillanással szembeni ellenállás ismét lenyűgöző, a Bokeh pedig zamatosan puha és mesébe illő…

    Sony Alpha 7 IV, Sigma 50mm F1.4 DG DN Art , 1/1000 , f/1.4, 50 mm, ISO 1000

     

    Ha f/1.4-gyel fényképezel, a képkeret sarkai felé vignettálás észlelhető, ez vonzó megjelenést kölcsönözhet a portréknak és a csendéleteknek is. De ha mindez zavar, akkor a fényképezőgépen belüli korrekcióval könnyedén megszüntethető. Az objektív nagyobb mértékben támaszkodik a torzításkorrekcióra, ahogy a legtöbb, tükör nélküli fényképezőgéphez tervezett objektív is.

    Míg az előző DG-kiadás lényegében egy nulla torzítású objektív volt, a DN észrevehető tűpárna torzítást mutat, abban az esetben, ha az automatikus korrekció ki van kapcsolva. Összességében azonban a képminőség és a teljes körű teljesítmény több, mint tökéletes!

     

    A Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art alternatívái Sony-ra ebben a gyújtótávban

    A 220volt.hu kínálatában a fix 50mm-es gyújtótávra és Sony bajonettre szűrve több gyártó termékét is kiadja a kereső, de f/2.0 maximális rekeszérték felett jelenlegi teszalanyomon kívül csupán egy Full-Frame-es objekívet találunk, ami nem más, mint a Viltrox AF 50mm f/1.8 (Sony E). A TTArtisan nagyfényerős termékei ebben a gyújtótávban csak APS-C szenzorra jók. Házon belül több fényerős 50mm-es objektív is elérhető. Az alapabb, de minőségi Sony 50mm f/1.8 OSS (Sony E), a másik véglet pedig a Sony FE 50mm f/1.2 GM (Sony E), amely már egy teljesen más kategóriát képvisel.


    A Sony FE 50mm f/1.4 GM (Sony E) maximális rekeszértéke megegyezik tesztalanyoméval, viszont az árcetlije kishíján kétszer olyan vaskos, mint a Sigma termékénél. Mint tudjuk, a GM objektívek kimondottan magas összeszerelési és képminőséggel bírnak, de véleményem szerint a Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art erősen megközelíti azt a minőséget, méghozzá fele annyiért.

    A Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art videós tulajdonságai

    A tükör nélküli fényképezőgépekhez leginkább igazodó DN-kiadás új HLA (High-response Linear Actuator) autofókusz motorral rendelkezik. Ez lényegében egy lineáris léptetőmotor, amely kimagaslóan gyors fotózásnál, miközben további bónuszt kínál videók készítésénél. Sima és fokozatmentes átmeneteket tesz lehetővé, gyakorlatilag hangtalan működés mellett. A képminőségre pedig egyszerűen nem lehet panasz, a mozgóképek esetében sem.

    A Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art pozitívumai

    • Lenyűgöző képminőség
    • Kiváló kezelhetőség
    • Robusztus, időjárásálló konstrukció
    • Meggyőző ár-érték arány

    A Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art negatívumai

    • Észrevehető torzítás
    • Észlelhető peremsötétedés

    A Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art-ról röviden 

    Az új, továbbfejlesztett Sigma 50 mm-es DG DN Art objektív Sony E és Leica L bajonettekkel kisebb és könnyebb a korábbi „DG” verziónál, miközben optikai teljesítménye rendkívül meggyőző. Gyorsabb autofókusz rendszerrel és számos fotózást könnyítő kezelőszervvel bír. Sony rendszerhez ennél jobb ár-érték aránnyal bíró 50mm-es objektív jelenleg nincs a piacon...

     

    Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt

    A 220volt.hu-n már eszközbérlésre is van lehetőség, ahol széles termékpalettából válogathatsz. A Bérelhető termékek fül alatt a Sigma 50mm f/1.4 DG DN Art (Sony E) is megtalálható.

     


    Tesztképek

    Személy szerint nagyon vártam már ezt a vázat, mivel anno a 7 III nagyon megtetszett, szinte minden területen jó minőséget tudott felmutatni. Tesztalanyomat az árcédulája nem éppen a belépő szintre (olcsóbb kamerák közé) sorolja, de a palettában betöltött szerepe még az marad, ha az A7C-t nem vesszük figyelembe.

    Az objektív elé helyezhető szűrők terén is könnyű eltévedni, akár még egy tapasztaltabb fotós szakembernek is. Ugyanakkor ez sem ördögtől való!

    Az értékesítő kollegák időről-időre belefutnak az objektíveken található jelölésekkel kapcsolatos kérdésekbe, ami kifejezetten jó, mert aki mer kérdezni, annak birtokába juthatnak olyan információk, amelyeknek köszönhetően magabiztosan tud majd objektívet választani. Ezeknek a jelöléseknek a mibenléte nem csupán a kezdő fotósoknak okoz fejtörést, szóval nem kell szégyenkezned, ha nem tudod mindet.

    2018-ban a 28–75mm-es f/2.8 Di III RXD (A036-os modell) volt a Tamron első olyan natív objektívje, amelyet kifejezetten a Sony Full- Frame-es, tükör nélküli E-bajonettes vázaihoz terveztek.

    Összehasonlítom a fenti termékeket! Az összehasonlításhoz pipáld ki más termék(ek) oldalán is az "Összehasonlítom" négyzetet!
    bezár