Sony Alpha 7 IV teszt - Az új hibrid király
Személy szerint nagyon vártam már ezt a vázat, mivel anno a 7 III nagyon megtetszett, szinte minden területen jó minőséget tudott felmutatni. Tesztalanyomat az árcédulája nem éppen a belépő szintre (olcsóbb kamerák közé) sorolja, de a palettában betöltött szerepe még az marad, ha az A7C-t nem vesszük figyelembe.
A Sony öt kategóriába sorolja full-frame szenzoros MILC vázait, ide tartozik a hatalmas felbontással bíró 7R, a videós képességekre kihegyezett, visszafogott felbontású, de nagy dinamikatartományú 7S, a profikat megcélzó Alpha 9 és Alpha 1, a kompaktabb méretű Alpha 7C, és az általános felhasználóknak szánt tökéletes hibrid Alpha 7 széria. Utóbbinak már a negyedik modellje érkezett három évvel a klasszikus A7 III után. Ráadásul olyan fejlesztéseket hoz, mint az új 33 MP-es érzékelő, a Bionz XR processzor és a jelentősen továbbfejlesztett videós képességek. Ha a profi sportfotózásra szánt vázakat nem vesszük figyelembe, akkor ez az egyik legjobb autofókusz rendszerű technika. Nézzük is meg közelebbről.
A Sony Alpha 7 IV felépítése
Első ránézésre úgy tűnik, hogy az A7 IV váza néhány apróbb módosítást leszámítva megegyezik az A7S III-mal, ez pedig egyben pár finomítást is jelent az előző A7 modellhez képest. A magnéziumötvözetből készült Sony Alpha 7 IV valamivel nagyobb, vastagabb és valamivel nehezebb is, mint a Mark III, a mérettáblát böngészve azonban kiderül, hogy még mindig meglehetősen kicsi és karcsú, méretei 131.3 mm x 96.4 mm x 79.8 mm, össztömege 658 g. Ez objektív és akkumulátor, valamint memóriakártya nélküli adat, ami mindössze 8 g-mal több az elődjénél. A méretnövekedést az is okozza, hogy megkapta az A7S III-tól a „hőelvezető” kialakítást/belső hűtőbordát, valamint a továbbfejlesztett belső tömítést, így kedvezőtlen körülmények között is számíthatsz rá (mérsékelten por- és cseppálló kialakítás). Kézbe fogva érződik, hogy a markolat picit mélyebb, így kényelmesebb is. Szemből nézve igazából semmi érdekeset nem látni, egyszerű és letisztult lett a design. A váz teteje már más tészta...
Az üzemmódválasztó tárcsa alatt egy új gyűrű található, amely lehetővé teszi az állóképek, filmek és az „S&Q” mód közötti váltást (lassított és timelapse felvételek rögzítéséhez). Van egy új, dedikált piros „rögzítés” gomb is a videók egyszerűbb indításához, valamint egy zárható expozíciókompenzációs tárcsa. Ennek funkciója a legtöbb gombhoz és tárcsához hasonlóan személyre szabható. Csak a vázon összesen 16 kezelőszerv perszonalizálható a menüből, ezzel a felhasználói élményt véleményem szerint kimaxolták. Egyedül csak a tárcsáknál hiányoltam a forgásirány megváltoztatásának lehetőségét.
A továbbfejlesztett Quad-VGA OLED elektronikus kereső (EVF) található, 3.69 millió képpont felbontással és 120 képkocka/mp képfrissítési sebességgel. Az elődhöz képest ebben is sokat fejlődött a jelenlegi tesztalanyom. Ez egy nagyon szükséges frissítés, és különösen jól teljesít, amikor mozgó témákat próbál lekövetni.
Az EVF alatt egy új, 3 colos változtatható szögű érintőképernyő található. Ez elforgatható, hogy a fényképezés irányába nézzen, ami nagy bónusz a videósok számára is. A rajta megjelenő menü már a Sony legújabb felhasználói felülete, amely a Sony A7S III-on debütált. Ezek jelentős fejlesztések a régebbi Sony Alpha kamerákon látható, érintésre reagáló, labirintusos elrendezéshez képest.
A menük fő pontjai mostantól a képernyő bal oldalán találhatók, ami azt jelenti, hogy csak egy kattintás vagy érintés választja el attól, hogy ugorjon a lapok között. Ez az elrendezés sokkal gyorsabbá teszi a menük közötti navigálást, csakúgy, mint az egyes lapokon található alszakaszcímek. Az elrendezés eltér a korábbi Sony kameráktól, de a beállítások közötti összefüggések ugyanazok maradnak, így nem tarthat túl sokáig az új rendszer megismerése és megszokása. Az egyéb gombok és tárcsák elrendezése jó és ergonomikus.
A Sony Alpha 7 IV kártyafoglalata, csatlakozói és tápellátása
A dupla kártyafoglalat a jobb oldalon található. Mindkét nyílás képes fogadni a gyors UHS-II SD-kártyákat, de az egyes slot kompatibilis a CFexpress Type-A kártyákkal is. Az újabb kártyák akár 700 MB/s írási sebességet is biztosítanak, ami gyakorlatilag korlátlan puffert biztosít a folyamatos fényképezés során, mégis ritkábbak és drágábbak mint a Nikon, Canon és Panasonic által kedvelt B típusú kártyák. Érdemes mérlegelni, hogy valóban szükséged van-e erre, vagy elegendő az SD.
A tápellátásról az NP-FZ100 akkumulátor gondoskodik, amely az A7 III-ban és az újabb vázakban is megtalálható. Ez a 2280 mAh-ás, 7.2 V-os egység a gyári adat szerint egyetlen feltöltéssel 580 felvételt képes készíteni a hátsó képernyő használatával, vagy 520 képet az EVF használatával.
A baloldalon található csatlakozók rendes nyitható ajtócskák mögött lapulnak. A teljes méretű HDMI-aljzat mellett fülhallgató és mikrofon csatlakozó, valamint egy töltésre és adatátvitelre is alkalmas USB-C és egy Multi-Interface csatlakozó is helyet kapott. Utóbbi nagy előnye, hogy további kábelek vagy áramforrás nélkül csatlakoztathatsz külső mikrofonokat, például a Sony ECM-B1M-et és az ECM-W2BT-t.
Természetesen az elkészült fotók a Sony Imaging Edge Mobile alkalmazással szinte azonnal továbbíthatók okoseszközre, ráadásul még hatékonyabban, mint valaha. A hagyományos 2.4 GHz-es Wi-fi mellett az 5 GHz-es sáv is elérhető (az IEEE 802.11a/b/g/n/n/ac szabványok támogatottak), utóbbi egyik előnye többek között a gyorsabb adatátvitel. Továbbá a váz képes a háttérben FTP-fájlátvitelre is. A fényképezőgép USB-C portjához csatlakoztatott USB-Ethernet-adapterkábellel vezeték nélkül is vihetsz át távoli FTP-kiszolgálóra képeket és videókat.
Egy kis érdekesség, hogy az Alpha 7 IV képes live streamingre is, méghozzá külön applikáció nélkül. Ha USB-n keresztül csatlakozol egy számítógéphez, felugrik az USB-funkció-választó menü a kijelzőn. Válaszd a „Live Stream (USB Streaming)” lehetőséget, és a gép bármilyen egyéb teendő nélkül azonnal átvált erre a módra.
A Sony Alpha 7 IV szenzora és képminősége
Az Alpha 7 IV egy új, 33.0 megapixeles hátsó megvilágítású Exmor R CMOS képérzékelőt kapott, amely remek teljesítményt és képminőséget nyújt állóképek és videók esetében is. Ehhez a Sony A1-ben található Bionz XR processzort párosították. Mivel az érzékelő eltérő, így nem tudja leadni ugyanazt a sorozatfelvételi teljesítményt, mint a gyártó zászlóshajója. A maximális sorozatfelvételi sebessége (10 képkocka/mp) valójában megegyezik az A7 III-éval. Ha veszteségmentes nyers fájlokat szeretnél készíteni, akkor ez 5 vagy 6 képkocka/mp sebességre csökken.
váz: Sony Alpha 7 IV, objektív: Sony FE 24mm f/1.4 GM, záridő: 30 sec, rekesz: f/16, ISO: 100, fókusztávolság: 24 mm
Cserébe nagy sebességű kiolvasást, nagy érzékenységet, alacsony zajszintet és precíz színreprodukciót biztosít. Ez az extra felbontás hasznos azoknak, akik szeretik rendszeresen vágni a fotóikat, de általánosságban véve az A7 IV fejlesztései inkább a sokoldalúságra irányultak, nem pedig az abszolút képminőségre, mivel arra ott a 7R széria.
Az ISO érzékenységi tartománya 100-51 200 között mozog, ez ISO 50-204 800-ra bővíthető állóképek és ISO 100-102 400-ra videók esetében.
Ahogy azt vártam, jó eredményeket produkál alacsony ISO-érték mellett, egészen 6400-ig szinte zajmentes, a 12 800-as és 25 600-as tartományban is jó. Sőt, még az ISO 102 400 is használható, de csak vészhelyzetben, ha már semmi mással nem tudunk kompenzálni. Ezek az értékek egyébként elfogadhatóak egy viszonylag nagy megapixeles szenzornál. Az sem meglepő továbbá, hogy dinamikatartománya lenyűgözően nagy mozgásteret biztosít a nyers fájlok árnyékainak felerősítésében. A tapasztalok alapján a közvetlenül a kamerán kívüli JPEG-ek kellemes, élethű színekkel és szépen renderelt bőrtónusokkal bírnak. Apropó, a hagyományos RAW és JPEG mellett HEIF (High Efficiency Image File) fájlformátumot is választhatsz állóképek rögzítéséhez. A 10 bites színmélység valósághűen adja vissza az égbolt és az arcképek színeit, ahol a finom, természetes színátmenet elengedhetetlen.
A JPEG képekhez egyébként tíz előre beállított kreatív megjelenés rendelhető hozzá, és további hat „egyéni” beállítás manuálisan tárolható a gyors hozzáférés érdekében. Az előre beállított értékek: Standard ('ST'), Portré ('PT'), Semleges ('NT'), Élénk ('VV'), 'VV2', 'FL', 'IN', 'SH', Fekete-fehér ("BW") és szépia ("SE"). Így szinte azonnal továbbíthatjuk is az elkészült képet az okoseszközünkre, úgy ahogy elképzeltük, mivel nem szükséges további színezés vagy utómunka.
További hasznos funkció a „Fókusztérkép” nézet, amely egyszerű, színkódolt visszajelzést ad arról, hogy az éppen kiválasztott rekesznyílás mekkora mélységélességet ad. A hatékony Dynamic Range Optimizer funkció több részletet von ki a kép árnyékos és kiemelt területeiből anélkül, hogy nemkívánatos zaj jelenne meg. Ennél öt különböző szint és egy Auto opció áll rendelkezésre.
A Sony Alpha 7 IV AF rendszere és szenzor stabilizálása
Az A7 IV a Sony legújabb AF-rendszerével rendelkezik, ami azt jelenti, hogy Eye AF-et kap az emberek, állatok és madarak számára álló és videófelvételen egyaránt. Ez egy nagy fejlesztés az A7 III-hoz képest, és állítólag a legmegbízhatóbb AF-rendszer, amely most a piacon megtalálható. A fázisérzékeléses és kontrasztérzékeléses AF-et ötvöző Fast Hybrid AF rendszer új fejlesztésekkel bővült a nagyobb sebesség, pontosság és a jobb témakövetés érdekében. A Sony 4D FOCUS-szal a széles AF-terület állókép és videó esetében is a képterület kb. 94%-át fedi le, 759 fázisérzékeléses AF-ponttal. Az Alpha 7 IV testbe épített képstabilizátora (IBIS), már 5.5 lépésnyi kompenzációra is képes, ez lehetővé teszi, hogy kézből is akár 1/10 mp-es záridővel fotózz.
váz: Sony Alpha 7 IV, objektív: Sony FE 24mm f/1.4 GM, záridő: 1/25, rekesz: f/6.3, ISO: 100, fókusztávolság:24 mm
A Sony Alpha 7 IV tesztje során használt objektívek
Eredetileg a 2021 októberében bemutatott Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II-t szerettem volna kérni a váz mellé, de mivel még a 220volt polcain sem található meg fizikailag a termék, és várhatóan május végén érkezik majd, így későbbre marad a bemutatása. A Sony Magyarország viszont segítőkész volt és két másik GM szériás objektívet biztosított a tesztidőszakra, amelyeket ezúton is szeretnék megköszönni nekik. A Sony FE 24 mm f/1.4 GM-et még nem próbáltam, de kifejezetten tetszett a rajzolata, az 1.4-es fényerővel pedig páratlan képek készíthetők. A Sony AF FE 24-70 mm f/2.8 GM-hez volt már szerencsém korábban és hát mit is mondhatnék, még mindig zseniális. A stúdiós portrékhoz ezúttal egy Sony FE 85mm f/1.4 GM-et használtam.
Végül, de nem utolsó sorban egy több szempontból is különleges objektívet is kipróbáltam az A7 IV-gyel, amely nem más, mint a TTArtisan 11mm f/2.8 FF Fisheye (Sony E). Ez egy igazán retró hatású, manuális objektív, ami Full Frame-en tud 11 mm-es gyújtótávot szép rajzolattal, minőségi felépítéssel és megfizethető áron. Na, de erről később, ugyanis készül róla egy hosszabb teszt.
A Sony A7 IV videós tulajdonságai
Az állóképek minősége mellett a videóminőség is szemlátomást javult, mivel a 4K/30p videót túlmintavételezéssel az érzékelő 7K felbontásával, lenyűgözően éles, zajmentes képet kaphatsz akár ISO 12 800-ig. A 4K 10 bites 4:2:2 rögzítés nagyobb rugalmasságot biztosít és teljes HLG-rögzítést tesz lehetővé a HDR TV-k számára. Ráadásul S-Log 3 és S-Cinetone profilok videószerkesztővel is könnyen kezelhetők. A 60p-s rögzítés újabb lépést jelent a videósok számára, akik pontosabban szeretnének gyors mozgást rögzíteni, vagy nagy felbontású lassított felvételeket készíteni 24, 25 vagy 30 fps-es projektekben. A 60 fps mód csak az érzékelő Super35/APS-C régiójából érhető el.
Az Alpha 7 IV úgynevezett légzéskompenzációs módja akkor hasznos, ha elsősorban csúcskategóriás Sony objektívekkel szeretnél videózni, ami azt jelenti, hogy a látómező nem fog elmozdulni, ahogy az objektívek fókuszálnak.
Az A7 IV két stabilizációs szintet kínál a videók esetében, ezek a Standard és az Active. A Standard a fényképezőgép a testen belüli stabilizálását használja (vagy hagyja, hogy a stabilizált objektív átvegye a korrekció bizonyos fajtáit), míg az Active kivágja és hozzáadja a digitális korrekciót is. Utóbbi nem működik olyan jól, legalábbis szerintem.
A Sony A7 IV pozitívumai:
- Lenyűgöző új 33 MP-es érzékelő
- Kategóriájában vezető autofókusz
- Változó szögű képernyő
- Hatékony videó funkciók
- A megfelelő dinamikatartomány rugalmas nyers fájlokat biztosít
- A 10 bites videó hasznos feldolgozási rugalmasságot szavatol
- Továbbfejlesztett ergonómia
- Széleskörű testreszabhatóság
A Sony A7 IV negatívumai:
- Áremelkedés az A7 III-tól számítva
- A 4K/60p videó csak crop-ban érhető el
- A riválisok több kép/másodpercet kínálnak
- A szemészlelés kevésbé tűnik pontosnak, mint a korábbi modellnél
- A hátsó képernyő alacsony felbontású
A Sony A7 IV -ről röviden
Az Alpha 7 széria legfrissebb váza több területen is jelentős fejlődést mutat a korábbi népszerű modellhez képest. Mindenféle elfogultság nélkül mondom, hogy a Sony A7 IV az egyik, ha nem a legjobb hibrid, tükör nélküli fényképezőgép most a piacon! A legújabb technikai megoldásoknak köszönhetően kategóriaelső autofókuszt, lenyűgöző képminőséget és erőteljes videofunkciókat képes felmutatni. Igaz, hogy különleges elvárásokkal rendelkező profiknak és a sportfotósoknak máshol kell keresni a „boldogságot”, mivel sorozatfelvételi képessége alul marad a vetélytársaktól, de mindenki más számára az A7 IV egy sziklaszilárd univerzális váz, minimális negatívummal.
Ugyan az A7 IV-nek számos nagyon erős riválisa van, köztük a Canon EOS R6, Nikon Z6 II és Panasonic Lumix S5, nem is beszélve a tiszteletreméltó Panasonic GH5 II-ről, amelyek mindegyike olcsóbb, mint a Sony új fényképezőgépe, mégis egyikük sem tudja azt a mindenre kiterjedő állókép és videós csomagot, amelyet az A7 IV-nek a sajátja.
Tesztképek
Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt
A termékekért köszönet a Sony Magyarországnak!
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor oszd meg ismerőseiddel, vagy írd le tapasztalataidat, kérdéseidet a kommentmezőbe.
Publikálva : 2022. május X.