• AKCIÓK
  • FOTÓS OKTATÁS
  • FOTÓS ESZKÖZ BÉRLÉS
  • FOTÓS, VIDEÓS WORKSHOPOK
  • 7% CETELEM KEDVEZMÉNY
  • HÍREK, TESZTEK
  • BEMUTATÓTERMÜNK
  • GY.I.K.
  • KAPCSOLAT
  • Kategóriák
    törlés

    Tesztjeink
    Akciókamera és drón
    Állvány és gimbal
    Audió
    Bang & Olufsen
    Canon
    Fényképezőgép
    Fotós eszközbérlés
    Fujifilm
    GoPro
    Legújabb tesztek
    Nikon
    Objektív
    Objektívszűrő
    Olympus
    OM SYSTEM
    Panasonic
    Segítség vásárláshoz
    Sigma
    Sony
    Tamron
    Távcső
    Újdonság
    Szűrés törlése

    TTArtisan 11 mm f/2.8 FF Fisheye (Sony E) teszt - A megfizethető halszem objektív

    220volt
    220volt
    2022.05.23 10:00
    TTArtisan 11 mm f/2.8 FF Fisheye (Sony E) teszt -  A megfizethető halszem objektív

    A 220volt.hu webáruházban néhány hónapja megtalálható egy új gyártó, a TTArtisan néhány objektíve, amelyeket speciálisan MILC vázakhoz fejlesztettek. Ezek egy része Canon, Nikon, Sony, Leica-L és Fuji bajonettel is elérhető. Ha nem hallottál még róla, akkor érdemes utána olvasni, mert ár-érték arányban lenyűgöző képminőséget tud produkálni. Az objektív mögött álló cég a Shenzhen Mingjiang Optical Technology, amely nagy hangsúlyt fektet a kutatásra és fejlesztésre.

    Az elején én még kétkedve néztem a márkára, aztán meglátogattam a hazai importőrt, ahol egy átfogó bemutatót kaptam a gyártó hozzáállásáról, céljairól és aztán kézzelfoghatóvá is vált, hogy bizony, ez tényleg egy jó termék lehet!

    Több gyújtótávolságú objektívet is gyártanak különböző bajonettekre, nekem azonban elsőként a 11 mm-es FULL-FRAME-re való fisheye keltette fel az érdeklődésem, mivel nem igazán találkoztam még használható FF halszemobjektívvel, MILC-re pedig eddig még nem is volt... A teszt elején érdemes tisztázni, hogy egy ultraszéles látószögű objektívhez képest a halszem objektív másfajta képet kínál, amely első pillantásra úgy tűnik, hogy sokat torzít. A TTArtisan 11 mm f/2.8 egy úgynevezett átlós halszem, ami azt jelenti, hogy átlósan 180°-os látómezőt fed le, amely így kitölti a teljes képmezőt. Vannak azonban olyan halszemek is, amelyek 180°-os látómezővel bírnak minden irányban...

    A TTArtisan 11 mm f/2.8 FF Fisheye felépítése

    Kézbe fogva egyből feltűnik, hogy a felépítése nagyon jó, minden fémből készült, még az objektívsapka is. Mivel ez egy teljesen manuális objektív, így nincsenek elektromos érintkezők a bajonetten. Ebből kifolyólag a fókusztávolság és a rekesz a tubuson található gyűrűkkel állítható. Ezek szép ellenállással rendelkeznek, jól lehet velük dolgozni. A 3 cm széles bordázott fókuszgyűrű körülbelül 90°-ban elfordul a minimális 0.17 m-es fókusztávolságtól a végtelenig. A rekeszgyűrű ennél jóval keskenyebb, de szintén bordázott és kattanás nélkül állítható 2.8-tól 16-ig - ez éjszakai asztrofotónál kicsit zavaró lehet. A felépítése miatt a váz nem képes rögzíteni az objektív gyújtótávolságát vagy rekeszértékét.

    A szirom alakú napellenző hivatott némi fizikai védelmet nyújtani a frontlencsének és valamennyit véd a szórt fénytől is, de ennek ellenére előfordul a becsillanás. Ennél sokkal fontosabb, hogy a napellenző menetet is tartalmaz, így szűrőzhető.

    A 67 mm széles, 82 mm hosszú és 436 gramm súlyú TTArtisan 11 mm f/2.8 ED Fisheye 7 rekeszlamellát tartalmaz. Belsejében 11 lencsetag található 7 csoportba rendezve, ezek között egy extra alacsony szórású (ED) lencsetag gondoskodik a színhibák minimalizálásáról, emellett négy extra nagy törési mutatójú tag is megtalálható.

    A TTArtisan 11 mm f/2.8 FF Fisheye képminősége

    Az árához képest szerintem lenyűgöző rajzolattal bír, a látószögnek köszönhetően pedig rendkívül feltűnő és dinamikus képek/videók készíthetők vele. Élessége a képmező középen kiváló, talán f/16-nál lágyul kicsit. Ami a sarokéleséget illeti, az f/2.8-nál átlagos, f/4 felett pedig kifejezetten jó, f/16-nál már lágyul. Lineáris kromatikus aberráció megfigyelhető a képeken, akárcsak a tetemes hordótorzítás, de ezek utólagosan korrigálhatók, akárcsak a peremsötétedés vagyis a vignettálás. A sunstar effect f/11-es és f/16-os rekesznél gyönyörű, haladva az f/2.8 felé fokozatosan összeolvadnak a csillag szárai.

    Az f/2.8-as rekeszérték miatt arra számítanánk, hogy gyönyörű háttér elmosást produkál, de mivel ez egy 11 mm-es halszemmel párosul, ezért nagyon közel kell menni a fő témához, hogy kellemes és lágy elmosódást kapjunk.

    váz: Sony Alpha 7 IV, objektív: TTArtisan 11 mm f/2.8, záridő: 1/100, ISO: 100, fókusztávolság: 11 mm

    A TTArtisan 11 mm f/2.8 Fisheye terepen

    A tesztidőszak elején már egy viszonylag konkrét tervvel rendelkeztem arról, hogy milyen képeket is szeretnék készíteni az objektívvel. Az első napokban az ismerkedési fázisban el is készült pár „kötelező” kép, de úgy éreztem, hogy lenne ebben még. Így az egyik projektemen kipróbáltam, hogy milyen is egy full manuális objektívvel mozgó autóból fotózni egy szintén mozgó autót... Annak ellenére, hogy sem a váz, sem az objektív nem erre a célra készült, azért boldogultam vele, így bátran kijelenthetem, hogy szinte bármilyen területen megállja a helyét.

    váz: Sony Alpha 7 IV, objektív: TTArtisan 11 mm f/2.8, záridő: 1/80, ISO: 200, fókusztávolság: 11 mm

    Igényel-e utómunkát a TTArtisan 11 mm f/2.8 Fisheye-jal készült fotó?

    Ez szerintem leginkább ízlés kérdése... A színeihez utólag hozzányúltam, mert nem igazán tetszett, amit láttam, de nyilván ez az én agymenésem. Viszont tetszett, hogy ennyit torzít, de ha ember is szerepel a képen, akkor már jól jön egy kis finomítás, amit a Lightroomban könnyen lehet korrigálni. Igaz, a beépített objektívprofilhoz hasonló, egyenes vonalú leképezés a pixelek körülbelül egyharmadát eldobja és torzítja a témát a szélek közelében. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy alaposan belecroppol. Ezzel szemben a fizetős Fisheye-Hemi Plug-In automatikusan újraképezi a halszem képeket, hogy minimálisra csökkentse a torzítást és maximalizálja a képrészletek megőrzését. Ennek köszönhetően normálisabb képet ad az emberekről, mivel nem torzítja el arcukat és testüket, és kiegyenesíti a függőleges vonalakat. (A linkre kattintva még többet megtudhatsz erről a fizetős kiegészítőről)

    Így teljesített a TTArtisan 11 mm f/2.8 Fisheye a Sony rendszerrel

    A 11 mm-est a Sony Alpha 7 IV-gyel próbáltam ki, mivel annak tesztidőszakába belefért, hogy kivigyem terepre a TTArtisan halszemobjektívét. Az első és legfontosabb dolog, hogy ez egy teljesen manuális objektív, amely nem kapcsolódik elektronikusan a vázhoz, így az nem érzékeli, hogy rátettünk valamit. Tehát a menüben engedélyezni kell a kioldás objektív nélkül funkciót. Utána ellenőrizni kell, hogy az APS-C/Super 35 mm-es felvételi mód automatikus vagy kikapcsolt állapotban legyen, máskülönben egy 16.5 mm-es látószöget kapunk, ami kevésbé látványos, mint a full frame-es 11 mm. Továbbá, mivel elég nagy területet látunk, ezért az egyik perszonalizálható gombra célszerű fókuszsegédet állítani, amellyel rá tudunk nagyítani a képre, így biztosan nem csúszik el a sík. Ha ezeket beállítod rendesen, akkor nem ér utólag meglepetés... A váz beépített fókusztérképének köszönhetően gyerekjáték vele a fotózás.

    Az előző sorokat olvasva láthattad, hogy az általam tesztelt 11 mm-es a Sony E rendszerhez készült, de ugyanez az objektív megvásárolható a 220volt.hu webáruházból Nikon Z, Canon RF, valamint a Leica L és Fujifilm GFX rendszerhez is.

    A TTArtisan 11 mm f/2.8 Fisheye videós tulajdonságai

    Ezen a területen is jó a teljesítménye, emiatt és az érdekes látószög révén kiváló timelapse vagy beltéri videók készíthetőek vele. A szenzorstabilizálással ellátott vázak esetében sem árt, ha használunk állványt vagy gimbalt a felvételek készítésekor. Ebben az esetben kellemes a kattintásmentes rekesz, illetve gyújtótáv gyűrű, mert így nem hallatszik/látszódik rázkódás sem az érték megváltoztatásakor.

     

    A TTArtisan 11 mm f/2.8 Fisheye pozitívumai

    • Minőségi anyaghasználat
    • Ár-érték arányban bajnok
    • Kompakt
    • Kiváló élesség közelről

    A TTArtisan 11 mm f/2.8 Fisheye negatívumai

    • Teljesen manuális kezelés
    • Nincs beépített képstabilizátor
    • Beépített AF motor nélküli optika
    • Nincs elektromos érintkezés a kamerával

    A TTArtisan 11 mm f/2.8 Fisheye-ról röviden

    Összességében szerintem lenyűgöző ez az objektív, különösen, ha az ár-érték arányát nézem. Viszonylag alacsony költségen egy teljesen másik dimenzió nyílhat meg a TTArtisan 11 mm-rel, mivel nagyon jellegzetes felvételek készíthetők vele. Annak ellenére, hogy olcsó az építési és képminősége parádés!

    Tesztképek

    Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt

    A termékért köszönet a Stúdió-Line Fotótechnika Kft.-nek. A teszthez használt Sony Alpha 7 IV-et a Sony Magyarország biztosította!

    Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor oszd meg ismerőseiddel, vagy írd le tapasztalataidat, kérdéseidet a kommentmezőbe.

    Publikálva: 2022. május 23.

    Tesztelt termék és ajánlott kiegészítők:

    Személy szerint nagyon vártam már ezt a vázat, mivel anno a 7 III nagyon megtetszett, szinte minden területen jó minőséget tudott felmutatni. Tesztalanyomat az árcédulája nem éppen a belépő szintre (olcsóbb kamerák közé) sorolja, de a palettában betöltött szerepe még az marad, ha az A7C-t nem vesszük figyelembe.

    Sokoldalú zoom-tartomány és lélegzetelállító képminőség a világ első F/2 -es rekesszel induló Full-Frame MILC utazó-zoomjától. Azt hiszem, erre bátran mondhatom, hogy ez egy igazi all-in-one...

    A technika fejlődése olykor tartogat kellemetlen meglepetéseket, de az esetek többségében viszont egy új dimenziót tár elénk. Nincs ez másképp a fotózás területén sem.

    Az objektív elé helyezhető szűrők terén is könnyű eltévedni, akár még egy tapasztaltabb fotós szakembernek is. Ugyanakkor ez sem ördögtől való!

    Összehasonlítom a fenti termékeket! Az összehasonlításhoz pipáld ki más termék(ek) oldalán is az "Összehasonlítom" négyzetet!
    bezár