Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 (Sony E) teszt – Népszerű alapzoom újratervezve
2018-ban a 28–75mm-es f/2.8 Di III RXD (A036-os modell) volt a Tamron első olyan natív objektívje, amelyet kifejezetten a Sony Full- Frame-es, tükör nélküli E-bajonettes vázaihoz terveztek.
2021 októberében a Tamron frissítette az objektívet, megváltoztatta a fókuszmeghajtó típusát, és hozzáadott egy fókuszbeállító gombot, valamint egy USB-C portot, hogy az eszköz számítógépen és a Tamron új Lens Utility-jén ("TLU") keresztül is konfigurálható legyen.
Az új objektív a 28-75mm f2.8 Di III VXD G2 (A063-as modell) jelölést kapta, mérete, súlya és megjelenése pedig szinte megegyezik elődjével - igaz, kissé fényesebb és kevésbé ujjlenyomatérzékeny felülettel lett megspékelve. Az objektív egyelőre csak Sony E-bajonetthez érhető el, de a Tamron bejelentette, hogy dolgoznak a Z és RF-bajonettes változatán. Ez a legvékonyabb és messze a legkönnyebb szabványos zoomobjektív, állandó f/2.8-as maximális rekeszértékkel, amely a teljes képkockás tükör nélküli fényképezőgépekhez terveztek.
Sony Alpha 7 IV, Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2, 1/125, f/8, 50 mm, ISO 100
A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 felépítése
Korábbi tesztalanyomhoz, a 35-150mm-hez hasonlóan „Di III” jelöléssel tudatja a gyártó, hogy az objektívet kifejezetten tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgéphez készült. Olyan optikai kialakítást alkalmaztak, amely megfelel a digitális fényképezőgép jellemzőinek.
A „VXD” (Voice-coil eXtreme-torque Drive) pedig az alkalmazott fókuszmotorra utal, ami jelenleg a Tamron legmagasabb fokú prémium autofókusz rendszere, és gyorsabb, mint a korábban használt RXD fókusz motorok. Ezek mellett az is érdekes, hogy nincs jelölve a képstabilizátor a nevében. Nos, ennek az egyszerű oka, hogy nincs benne…
Kimondottan kompaktnak számít a 117.6mm-es hosszával és 75.8 mm-es átmérőjével, amelyhez 540 grammos súly társul. Kialakítása prémium hatást kelt, amihez hozzájárulnak az időjárásálló tömítések is. A fluor bevonattal ellátott frontlencséhez közelebb helyezkedik el a 28 mm széles zoom gyűrű, amely meglehetősen rövid, körülbelül 60 fokos szögben forog a két végpont között. Felülete gumírozott, jó tapadású, ellenállása nagynak mondható, így nem fordul el könnyen. A fontosabb értékek leolvashatók a mellette lévő jelölésekről. Mögötte egy személyre szabható funkciógomb kapott helyet.
A Gumírozott felülettel rendelkező 16 mm széles fókuszgyűrű simán mozog, és könnyedén kezelhető. A bajonetthez közel még találunk egy fedetlen USB-C portot, ami elsőre fura lehet, de ez teszi lehetővé, hogy a Tamron új Lens Utility-jén keresztül egyszerűen konfigurálhassuk az objektív bizonyos paramétereit.
A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 belsejében összesen 9 rekeszlamella és 17 lencsetag található benne, utóbbi 15 csoportba rendezve. Ezek közül 2 speciális LD (Low Dispersion) és 2 aszférikus elemet tartalmaz.
A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 képminősége
A teszt során egy Sony Alpha 7 IV vázat használtam - a linkre kattintva elolvashatod a tesztjét -, amelyet a Sony Magyarország bocsájtott a rendelkezésemre.
Mivel korábban nagyon meggyőzött a Nikon 28-75mm f/2.8-as objektíve - a linkre kattintva tájékozódhatsz - , így fokozott izgalommal vártam ezt a terméket is. Elsőre azt mondanám, hogy szinte a teljes zoomtartományban kiváló élességet mutat, a sarkok felé enyhe lágysággal. Becsillanást, tükröződést és szellemképet szinte nem is produkál.
Az f/2.8 vagy nagyobb maximális rekesszel bíró objektívek gyakran hajlamosak hosszanti színeltéréseket produkálni. Ezek általában bíborszínként jelennek meg az előtérben és zöldes árnyalatokként a háttérben, és nem könnyen javíthatók az utófeldolgozás során. Tesztalanyom azonban csak minimális kromatikus aberrációt mutat, 28mm-nél enyhe összetett torzítás tapasztalható, ami a gyújtótáv végénél tűpárna torzítássá alakul. A bokeh effekt viszont az egész tartományban szép lágyságot mutat.
Sony Alpha 7 IV, Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2, 1/40, f/20, 60 mm, ISO 1000
Általánosságban elmondható, hogy 50 mm-es gyújtótávolságig az objektív éles eredményeket produkál, közvetlenül a sarkokban is. Csak 75 mm-nél a középponton kívüli területek kissé lágyabbak, de az f/4.0-ra való rekeszelés már szép lökést ad élességben.
A legközelebbi fókusztávolsága 25 mm-en csak 0.18 méter, ezt 1:2.5-ös nagyítással és rendkívül rövid, 4 cm-es munkatávolság mellett tudja. 75 mm-es gyújtótávolságnál a maximális nagyítás 1:4.1, ami még mindig elég jó, és körülbelül 21 cm-es munkatávolságot eredményez.
A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 (Sony E) alternatívái
A 2.7-szeres zoom-tartományával a Tamron 28-75mm nagylátószögnél 75 fokkal indul, szemben a 24 mm-es 84 fokos zoommal. Viszont a végén a Tamron 28-75mm 7%-kal nagyobb hatótávolságot/nagyítást kínál, mint a többi szabványos zoomobjektív. A 28 mm-es és a 24 mm-es kezdőérték közötti minimális különbség nem tűnik soknak. Nagyon kevés olyan szituációt tudok elképzelni, amikor nincs annyi hely hátra lépni, ami kiküszöböli ezt.
Mivel Sony E-re nem sok alternatíva van hasonló gyújtótávban, így vegyük sorra, hogy Sony MILC rendszerhez milyen objektívek közül válogathatsz.
Sony FE 24-70mm f/2.8 GM (Sony E)
Természetesen a legnyilvánvalóbb, ha a gyári repertoárból szemezgetsz. 2016-ban az FE 24-70mm f2.8 G Master volt a Sony kínálatának egyik zászlóshajója, amely hozzájárult a G Master sorozat kiváló hírnevének megteremtéséhez. Képminősége kifogástalan, kontrasztos és csak minimális színhibák lelhetők fel, és még a bokeh is szép. Az optikai teljesítményt csúcskategóriás funkciókészlet egészíti ki, amely magában foglalja a zoomzárat, a zárható napellenzőt, a jól párnázott objektívtokot, pántot és a fókusz rögzítő gombot. Az sem elhanyagolható, hogy ehhez lehet használni a gyártó extendereit, nem úgy, mint a Tamronhoz.
Azóta megérkezett a G2-es változat, amelynek az ára már hét számjegyű. Nyilván ezzel nem tud versenyezni a Tamron, viszont csak a töredékébe kerül...
Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art (Sony E)
A Sigma 24-70mm f2.8 DG DN Art előnye, hogy szélesebb, 24 mm-es gyújtótávolságról indul. Optikailag a Sigma egy kicsit lágyabb, mint az új Tamron. És bár a Sigma Art építési minősége minden bizonnyal robusztusabbnak tűnik, én mégis a Tamront választanám, a jobb optikai teljesítménye miatt.
A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 videós tulajdonságai
Egy korábbi cikkemben egy hasonló átfogású objektív videós tulajdonságait az egekig magasztaltam, mert megérdemelte. Ahogy jelenlegi tesztalanyom is rászolgált erre. A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 ezen a téren is zseniális, fókuszlégzése minimális, ami hatalmas örömöt képes okozni a videósoknak. Nem mellesleg az élességállítás is sima és hangtalan, de manuális fókuszáláskor sem akadt semmiféle nehézség. Ezeknek a tulajdonságoknak köszönhetően pedig egy tökéletes hybrid objektívet kapunk!
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 pozitívumai
- Nagyon jó képminőség az egész tartományban
- Hihetetlenül kompakt
- Ár-érték arányban zseniális
- Színhibáktól mentes képet ad
- Időjárásálló
- Konfigurálható gombok
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2 negatívumai
- Nincs optikai képstabilizátor
- 28 mm-től indul csak, nem 24-től
A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2-ről röviden
A Tamron jelentősen továbbfejlesztette a tükör nélküli fényképezőgépekhez készült első generációs zoomját. Az új, 28-75mm-es f2.8 Di III G2 optikailag nagyon meggyőző. Ráadásul kisebb és olcsóbb, mint a konkurens gyártók 24-70mm f/2.8-as termékei. A Tamron pedig nem fukarkodott a funkciókkal sem! Az objektív teljesen időjárásálló, valamint az USB-C portnak és az új Lens Utility segítségének köszönhetően széles körben konfigurálható.
Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt
Az objektívért köszönet a Tamron Magyarországnak.
A teszthez használt Sony Alpha 7 IV-et a Sony Magyarország biztosította.
Tesztképek
Sokoldalú zoom-tartomány és lélegzetelállító képminőség a világ első F/2 -es rekesszel induló Full-Frame MILC utazó-zoomjától. Azt hiszem, erre bátran mondhatom, hogy ez egy igazi all-in-one...
Személy szerint nagyon vártam már ezt a vázat, mivel anno a 7 III nagyon megtetszett, szinte minden területen jó minőséget tudott felmutatni. Tesztalanyomat az árcédulája nem éppen a belépő szintre (olcsóbb kamerák közé) sorolja, de a palettában betöltött szerepe még az marad, ha az A7C-t nem vesszük figyelembe.
Az értékesítő kollegák időről-időre belefutnak az objektíveken található jelölésekkel kapcsolatos kérdésekbe, ami kifejezetten jó, mert aki mer kérdezni, annak birtokába juthatnak olyan információk, amelyeknek köszönhetően magabiztosan tud majd objektívet választani. Ezeknek a jelöléseknek a mibenléte nem csupán a kezdő fotósoknak okoz fejtörést, szóval nem kell szégyenkezned, ha nem tudod mindet.
Pár héttel ezelőtt a címben olvasható kérdéssel kerültem szembe, ezért arra gondoltam, hogy segítek tiszta vizet önteni a pohárba.